Premium

Gijs de Beus: ‘In 2016 hopelijk meer lef en creatiever mediagebruik’

Cannes Lions-jurylid spreekt zich uit, na de uitslag van 2015 in de categorie Media.

Nederland scoorde in 2015 in Cannes twee bronzen Leeuwen in de categorie Media. Beide gingen naar de KLM-campagne van . Adformatie vroeg jurylid Gijs de Beus wat hij zelf van de uitslag vindt, en hoe de jury tot deze uitslag is gekomen.

Tevreden over de uitslag? In het algemeen?
‘Ja, er zijn cases beloond die met creatief gebruik van media of een maatschappelijk doel dienden of de doelstellingen van een merk. De beste case deed beide. We zijn heel strikt geweest in het navolgen van de juryrichtlijnen. Om in aanmerking te komen voor goud moest een case echt gebouwd zijn op insight en strategie, de mediaexecutie moest goed zijn en er moest aantoonbaar resultaat zijn. Als een case op één van die punten tekort kwam was het erg moeilijk om zilver of meer te krijgen.’

Wat zegt de uitslag over de stand van het vak in deze categorie?
‘We waren vooral erg verbaasd over de hoge kwaliteit van “goede doelen” versus die van de grote merken. De creativiteit was vaak vele malen hoger, terwijl we die ook bij de grote merken verwachtten. Die waren bijna altijd goed in het laten zien van hun mediaexecutie, maar vaak niet op het niveau dat we verwachtten. Dus voor volgend jaar: meer lef en creatiever mediagebruik.’

Wat viel mee en wat viel tegen bij het jureren?
‘De eerste dagen vielen verrassend mee, met 150 cases per dag. Zaterdag was heel pittig met 350+ cases en maandag was het moment van de waarheid, dan ben je toch al snel veertien uur bezig, voordat je alle prijzen hebt bepaald en een Grand Prix hebt gekozen. De discussies waren goed en inhoudelijk en ik heb weinig - of eigenlijk geen - politiek bespeurd. We waren echt op zoek naar de allerbeste cases.’

Heb je nog tips of observaties die je zou willen delen met de (toekomstige) Nederlandse inzenders?
‘Denk goed na over de subcategorie waarin je instuurt. Met hagel schieten helpt niet, het moet echt passen. Maak er echt een mediacase van. Laat ook zien dat er resultaat is geboekt. Veel creatieve bureaus die indienen geven veel aandacht aan idee en uitvoering, maar laten het liggen op resultaten. En die heb je wel nodig om in deze categorie een Grand Prix te winnen.’

De Grand Prix-winnaar in de categorie Media: De Vodafone Red Light Application (Y&R TEAM RED ISTANBUL)

 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie