Johnson Banks ontwerpt huisstijl Mozilla onder het kritisch oog van de wereld

Interview met Michael Johnson, strategy en creative director bij Johnson Banks.

Dit is deel 2 van een driedelige serie over de nieuwe huisstijl van Mozilla.

, de organisatie achter Firefox, heeft een nieuwe huisstijl. Mozilla koos voor een onorthodoxe manier om die huisstijl te ontwikkelen. Het koos voor een open design proces: iedereen kon meedoen, meedenken en kritiek leveren. De huisstijl werd niet gecrowdsourced, maar in co-creatie ontworpen. Mozilla vroeg het Londense bureau  van Michael Johnson om het ontwerp voor haar rekening te nemen. Het hele proces was via een '' te volgen.

11 ontwerprichtingen
In een relatief korte tijd van iets meer dan een half jaar, werden 11(!) ontwerprichtingen voorgelegd aan het publiek. Die leidden tot een keuze voor één definitieve richting die afgelopen maand gepresenteerd én geaccepteerd werd. Ondertussen is de nieuwe stijl in gebruik genomen en wordt achter de schermen hard gewerkt aan het uitwerken en implementeren van de huisstijl.

Ik was benieuwd. Hoe is het voor een ontwerper om deel uit te maken van zo’n proces? Ik sprak Michael Johnson in juni vorig jaar toen het project nog maar net van start was gegaan. Uiteraard was hij verguld met de opdracht. Maar hij gaf ook aan dat het voor hem een sprong in het diepe was en dat hij ook wel gespannen was over het verloop van het project.

Mozilla heeft me laten weten wat zij van het proces vonden en wat zij ervan geleerd hebben. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen als ontwerper: waar heeft het project voor jou gewerkt en waar niet?

'Gek genoeg was een deel van het commentaar weldoordacht en eigenlijk heel bruikbaar. Naast het feit dat de tsunami aan feedback bij tijd en wijle overweldigend was. We konden door onze werkwijze in alle stadia van het project een lakmoestest afnemen bij de achterban om te zien hoe de ontwerpvoorstellen vielen. En het was handig dat we bij de les werden gehouden op het gebied van het intellectuele eigendom. Het betrekken van de Mozilla-gemeenschap zorgde voor een continue feedback op dat gebied.

'Wat misschien niet zo goed werkte was het feit dat de feedback erg eenzijdig gekleurd werd door de bijdrage van programmeurs. Daardoor was het lastiger te zien wat het commentaar was van bestaand of toekomstig publiek, geïnteresseerd in de visie en activiteiten van Mozilla.'

Ik kan me voorstellen dat dit proces helpt bij het creëren van meer betrokkenheid bij de organisatie en het merk. Maar wat vind jij de waarde van een dergelijk proces?

'Ik vind het logisch dat een open-source softwareorganisatie haar merk in alle openheid ontwikkelt. Het was moeilijk, op sommige momenten misschien zelfs pijnlijk, maar het is Mozilla gelukt om haar merk te restylen zonder controverse. Niemand kan nog zeggen: ‘had het mij maar gevraagd!’.'

Heeft dit proces een positieve invloed gehad op jullie ontwerpen en ontwerpproces?

'Ik denk dat het onze taak was om ruggengraat te tonen, sterk te blijven, en ervoor te zorgen dat het eindresultaat optimaal was. Zonder een stevig bureau aan je zijde zou je je makkelijk hebben gevoegd naar de mening van de massa.

'Als je de commentaren erop naleest…  Als we die gevolgd hadden, dan waren we nooit afgestapt van een rood woordmerk, geschreven in het lettertype Meta. Het heeft me verbaasd hoe behoudend veel van het commentaar was. Misschien heeft dat ons een beetje geremd. Maar het eindresultaat is een enorme stap voorwaarts.'

Welke inzichten heb je nog meer opgedaan?

'Dit is niet het type proces dat je moet onderschatten. Een volgende keer zou ik erover nadenken hoe ik mensen meer in de breedte mee kan nemen in plaats van dat ze alleen logo’s beoordelen. Je kunt proberen om mensen mee te nemen in je strategie, maar daar hebben ze niks mee. Ze hebben iets met design. En iedereen voelt zich gekwalificeerd om een logo te bekritiseren.'

Op de kun je een uitgebreide toelichting lezen op de visuele identiteit van Mozilla. De laatste zin op die pagina is veelzeggend: 'You can read more about the final scheme on the Mozilla Open Design blog and make comments if you wish. But only nice ones.'

Vervolg

Dit is een artikel in drie delen. In het kwam Mozilla aan bod in een interview met Tim Murray, creative director bij Mozilla. In het volgende en laatste deel reflecteer ik zelf op de huisstijl en het proces.

---

Het beeld in de header is afkomstig van het Open Design Blog en eigendom van Mozilla

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie