Nederlandse creatieve industrie gaat ook in 2018 naar SXSW als 'New Dutch Wave'

De organisatie begint met de voorbereidingen van de tweede editie en maakt de eerste partners bekend.

De Nederlandse creatieve industrie trekt in 2018 opnieuw samen naar South by Southwest (SXSW, 9-18 maart in Austin, Texas) onder de vlag van 'New Dutch Wave'. De eerste partners die zich hebben aangesloten zijn Appical, innogy (moederbedrijf van Essent) en The Endeavour Group.

Meer impact maken
New Dutch Wave ontstond in 2016 vanuit de overtuiging dat Nederlandse ondernemers samen meer impact kunnen maken op een groot, toonaangevend festival als SXSW. Na de officiële opening door Prins Constantijn zette de Nederlandse creatieve industrie zichzelf vier dagen lang in de schijnwerpers met workshops, presentaties en paneldiscussies. Er was een speciale stand op de beurs en een New Dutch Wave huis.

SXSW (9 tot en met 18 maart 2018) is een jaarlijks festival op het snijvlak van interactieve media, film en muziek. Op ruim honderd podia treden meer dan 2000 artiesten op uit meer dan vijftig landen. Sinds 1987 heeft SXSW-wereldsterren ontvangen onder wie Bruce Springsteen, Prince, Jay-Z en Pharrell. Bekijk hier het dossier SXSW 2017.

De organisatie van New Dutch Wave wil Nederlandse creativiteit en ondernemerschap vieren in het buitenland. De doelen zijn inspireren, verbinden en new business binnenhalen.

Appical en Essent
De samenwerking met hr-platform Appical is een goed voorbeeld van wat New Dutch Wave voor elkaar wil krijgen. Afgelopen voorjaar gingen de ondernemers mee als startup. Na een aantal geslaagde presentaties op SXSW, een succesvol jaar en toenemende sales vanuit de Verenigde Staten, zijn zij in 2018 weer van de partij, maar dit keer als scale-up. Innogy, het moederbedrijf van Essent, was er ook vanaf het eerste uur bij. Belangrijke reden voor Essent om naar SXSW te gaan, is inspiratie opdoen en startups steunen. Het energiebedrijf wil in 2018 nog veel meer aanwezig zijn.

Zo gaan zij zich presenteren
New Dutch Wave is opgericht door Corrino Media Group, WINK en Enterprise Summit in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Creative Holland en StartupDelta. In maart heeft het platform wederom een beursstand en een speciaal 'Holland-huis' in het centrum van Austin. Daar zijn optredens van Nederlandse dj’s en artiesten, startup-pitches, kunstprojecten, lezingen, panels en netwerkbijeenkomsten. Komend jaar is er speciale aandacht voor innovatie in Nederlandse steden met het ‘Smart City’-programma.

In de komende maanden organiseert New Dutch Wave diverse bijeenkomsten voor geïnteresseerden die zich willen aansluiten bij New Dutch Wave. De eerste is op 2 november a.s. in Amsterdam. Aanmelden hiervoor kan via info@newdutchwave.com

Advertentie