Wakker Dier: Aldi en Lidl hebben geen kipvleeswaren met keurmerk

‘De consument kan niet eens kiezen voor een kipvriendelijkere boterham. Dat is niet meer van onze tijd.’

Supermarkten Aldi en Lidl verkopen uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit een steekproef van Wakker Dier onder de twaalf grootste supermarktketens. Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie: ‘De consument kan niet eens kiezen voor een kipvriendelijkere boterham. Dat is niet meer van onze tijd.’

Ook Albert Heijn heeft volgens Wakker Dier bijna geen kipvleeswaren met keurmerk en staat op de derde plek. Hilhorst: ‘Van een marktleider mag je een voortrekkersrol verwachten. Maar Albert Heijn kiest voor het tegenovergestelde en geeft het slechte voorbeeld.’

Advertentie
advertisement

Tussenkip

De vleeswaren van Aldi zijn afkomstig van plofkip, zegt Wakker Dier. ‘De supermarkt zegt daarmee in 2020 te willen stoppen en stapt dan over op een soort tussenkip.’ De stichting laat weten dat deze kip minder snel dan de plofkip groeit, maar de leefomstandigheden zijn nog altijd slecht. 'Daarom voldoet deze kip niet aan de welzijnscriteria van het één ster Beter Leven keurmerk.'

Lidl is begin 2019 al overgestapt op de tussenkip.

'Plus is de beste supermarkt'

Coop, Dirk en Plus kwamen als de beste uit de test; zij hadden het grootste aanbod aan kipvleeswaren mét dierenwelzijnskeurmerk. Plus verkoopt sinds oktober zelfs enkel nog huismerk kipvleeswaren met ster. Hilhorst: ‘Plus is de eerste supermarkt die deze stap zet en laat zien dat het wél anders kan.’

Gemiddeld steeg het aandeel kipvleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk van 17 naar 23 procent. Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het één ster Beter Leven keurmerk, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten krijgen.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Patrick de Leede
Retailers kiezen nog steeds zelf hun assortiment. Consumenten kunnen wel kiezen, door naar een andere supermarkt te gaan.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie