Premium

McDonald’s niet, Zonnatura wel: Belle & Co koppelt duurzame merken aan ‘groene modellen’

‘Als BMW over 5 jaar exclusief elektrische auto’s maakt, zijn ze van harte welkom.’

Elize Been

Elize Been presenteert de nieuwe, groene propositie van Belle & Co. Het Utrechtse bureau timmert al zo'n twee jaar aan de weg als content agency, maar richt zich nu op 'groene modellen' die worden gekoppeld aan duurzame merken en andersom. De 36-jarige Been, die zich profileert als greenfluencer, is samen met journalist en fotograaf Geert Gordijn oprichter van het bureau.

Belle & Co moet bedrijven kortweg helpen hun groene boodschap met behulp van modellen en influencers te verkondigen. Been belooft een ideaal en betrouwbaar plaatje voor bedrijven die een duurzaam imago nastreven, want 'welk groen merk wil nou dat het gezicht van zijn campagne tegelijk ook te zien is in een reclame voor vlees of fossiele brandstoffen?', zo lezen we op de site. Bedrijven waarvoor Belle & Co influencers inzet zijn onder meer Batavus, Zonnatura en lifestylemerken zoals Omybag en Sophie Stone. Het gaat hierbij om veelal foto- en videocampagnes.

Schemergebied

Been: 'We hebben alleen modellen in ons bestand die zich committeren aan een betere toekomst voor de planeet. Het zijn vrijwel alleen maar vegetariërs en vegans en ze leven bewust met respect voor dieren en het milieu.' Ze zegt te beseffen zich in dit kader op enigszins glad ijs te bewegen, zo doen talloze verhalen de ronde over greenwashing, ofwel bedrijven die zich wel 'groen' voordoen, maar met die boodschap vooral ordinair geld willen verdienen. ‘Onze modellen ondertekenen een overeenkomst dat ze niet werken voor bedrijven als Shell, McDonald's en voor fast fashion-merken.’

Andere bedrijven die Belle & Co uitsluit zijn Zara, Primark, H&M, KFC, Shein, Bershka, Mango en sigaretten- en brandstofmerken. Been: 'Een schemergebied zijn bedrijven die een niet-groen verleden hebben, maar wel hard werken aan een groene toekomst. Als BMW over vijf jaar exclusief elektrische auto's maakt en die ook nog op een duurzame manier produceert, zijn ze van harte welkom. Maar Shell, dat nu groene advertenties maakt en ondertussen de overgrote meerderheid van zijn investeringen nog in fossiel doet, hoeft niet te bellen.'

Hoe ziet het selectiebeleid van de modellen van Belle & Co eruit? Been: 'We hebben een intake met elk model, hierin staan vragen als: wat voor rol heeft duurzaamheid in je leven en ben je vegan? Ik werk al jaren als model en ken bijna alle modellen in mijn roster persoonlijk van eerdere shoots. Vertrouwen speelt daarbij een sleutelrol; we kijken niet elke avond mee wat iemand op zijn of haar bord heeft liggen. We kunnen natuurlijk wel zien wat de influencers doen op social media. Als een model met zes tassen de Primark uit komt lopen, moeten we een goed gesprek aangaan.’

Been, tot slot: 'De tijd van houtje touwtje-hippies is voorbij. Het is nu mogelijk om als bedrijf voor duurzaamheid te gaan en tegelijk winst te maken, dat doe ik zelf ook met Belle & Co. Zo hebben we oog voor de planeet, maken we mensen meer bewust, maken we groene content en verdienen we geld. Alleen iets minder dan Shell of McDonald’s.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie