Premium

‘Consumentenbond richt pijlen met opzeggen samenwerking Stichting Reclame Code op verkeerde partij’

Nadat de stichting goedkeuring gaf aan de Reclamecode Online Kansspelen, zegde de Consumentenbond de samenwerking definitief op.

Online gokken bij Toto

Eerst opschorten, daarna definitief opzeggen. Het lijkt erop dat de Consumentenbond maximaal effect wil sorteren rond de door de bond verafschuwde Reclamecode Online Kansspelen. Die code kreeg op 14 december na overleg tussen omroepen, vergunninghouders van online kansspelen en mediapartijen, en in samenwerking met de Stichting Reclame Code, definitief akkoord. Dezelfde dag nog liet de Consumentenbond via een perscommuniqué weten de samenwerking met de SRC op te zeggen.

De Consumentenbond heeft grote bezwaren tegen de code, die te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen kansspelverslaving zou bieden. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, in hetzelfde bericht: ‘De Stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code. Blijkbaar weegt het commerciële belang van de gokbranche zwaarder dan het welzijn van consumenten. Voor de Consumentenbond is dit de druppel, nadat we bij eerdere codes, zoals de reclamecode voor voedingsmiddelen en de code voor telemarketing, al tegen dezelfde problemen aanliepen. De balans is weg. En daarmee is samenwerking zinloos. Dat is de pijnlijke conclusie die je moet trekken.’

Advertentie
advertisement

Effectbejag

Otto van der Harst, directeur Stichting Reclame Code, zegt in een reactie aan Adformatie niet blij te zijn met de door de Consumentenbond dichtgegooide deur. ‘Het in eerste instantie opschorten, en daarna resoluut opzeggen van de samenwerking riekt weliswaar een beetje naar effectbejag, maar dat laat onverlet dat de Stichting Reclame Code het contact met de Consumentenbond goed wil houden.’

Van der Harst zegt dat er ook tijdens de opschorting van de samenwerking constructief contact is geweest met de Consumentenbond, en dat ze ook na dit bericht actief op zoek willen naar een opening voor het gesprek. ‘Het SRC-bestuur heeft gemeend het belang van de consument te dienen met het aannemen van deze best beperkende code met de aantekening dat dat een tijdelijke zaak is; de code zal actief worden geëvalueerd en mogelijk verder worden aangescherpt, liefst ook in gesprek met consumentenorganisaties en andere belanghebbenden.’

De branche zelf

Van der Harst stelt dat de Consumentenbond zijn pijlen met het opzeggen van de samenwerking op de verkeerde instantie richt. ‘De Stichting Reclame Code bepaalt de inhoud van de code niet, dat doet de branche zelf en het is aan de politiek om wettelijke kaders te scheppen. Onze taak is om te borgen dat er een relevante, werkbare en representatieve code komt te liggen, waaraan klachten van consumenten en organisaties als de Consumentenbond kunnen worden getoetst.’

Met de door sommigen gevoelde overvloed van online kansspelreclames op tv, valt het volgens Van der Harst overigens wel mee: Recente cijfers van Screenforce tonen over de maanden oktober en november een aandeel van 3 procent van alle spots die na 21.00 uur worden uitgezonden. ‘Het lijkt subjectief gesproken meer dan het feitelijk is, maar perceptie is realiteit voor velen in dit debat’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie