Dit zijn de beste marketeers van Nederland in de afgelopen 15 jaar

Overzicht winnaars van de eretitel Marketeer of the Year vanaf 1999.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aanstaande donderdag 19 maart wie een jaar lang de eretitel Marketeer of the Year zal dragen, de belangrijkste persoonsgebonden prijs in marketingcommunicatie. 

De winnaar wordt beoordeeld op zijn marketingprestaties in 2014. Marco Aarnink (Drukwerkdeal), Erik van Engelen (Eneco), Vincent van den Boogert (ING), Matthijs Moeken (Jumbo) en Pieter Zwart (Coolblue) zijn genomineerd. Het is de eerste keer dat er vijf genomineerden zijn overigens.

Wie als veertiende Marketeer of the Year op het schild worden gehesen, wordt beloond voor een magisch moment. De planeten moeten allemaal op één lijn hebben gestaan, en zelfs dan nog kun je het als kanshebber afleggen tegen net die collega-marketeer die het iets overtuigender ‘brengt’. Roel Welsing van Triodos noemde het &;een belangrijke erkenning van vakgenoten&; en zijn titel kwam op een mooi moment: ‘Het voelde als een bekroning van tien jaar bouwen bij Triodos Bank. Daarnaast heeft het me het juiste zetje gegeven om mijn gedachten over succesvol verantwoord ondernemen op een luchtige manier op te schrijven.’

Wie waren de eerdere MOTY-winnaars?

Theo Schellekens (1999) Wehkamp
Directeur Theo Schellekens van Wehkamp werd gekozen tot toen nog ‘M@rketeer of the Year’ door een jury bestaande uit Cor Molenaar (toen hoogleraar e-commerce, Erasmus Universiteit), Theo van Vugt (toen hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing) en Ruud Verduin (destijds voorzitter Marketing & ICT Platform). De M@rketeer of the Year-verkiezing was een initiatief van het MIP, in samenwerking met TvM. De prijs zou jaarlijks worden toegewezen aan iemand die zijn of haar klanten beter van dienst is door een innovatief gebruik van de technologische ontwikkelingen. Theo Schellekens werd gekozen op basis van zijn verdiensten voor de e-commerce ontwikkelingen in Nederland en speciaal als hommage aan de ontwikkelingen van Wehkamp op dit gebied. Hij ontving zijn prijs op 29 oktober 1999 tijdens het congres Marketing @ the Speed of Thought in de Koepelzaal van het Renaissancehotel in Amsterdam.

Susanne Ekel (2001) Monsterboard.nl
Go! Go! Go! ‘Ze schuwt het podium en de vakdiscussie niet en kan met recht een neonlicht in de industrie worden genoemd. Daarbij heeft ze meer dan gemiddelde aandacht gegeven aan de invulling van het merk Monsterboard.nl. Waar de markt van loopbaansites overvol is met weinig onderscheid, is Monsterboard eigenzinnig en brutaal.’ Ekel was zo ongeveer de marketingverpersoonlijking van de eerste internethype. ‘Ekel is het merk geworden’, vond de jury die de toen 29-jarige Ekel uitriep tot winnaar. Aan die jury was intussen de eerste drager van de titel toegevoegd. De genomineerden die naast Ekel op de shortlist stonden zijn nooit naar buiten gebracht.

Robert de Groot (2003) Citroën
Dat werd anders in 2003. Dat jaar waren vier marketeers genomineerd voor de vakprijs M@rketeer of the Year: Nancy Bromet, commercieel directeur van Hunkemöller;  Ruud Polman, hoofd communicatie retail van de Rabobank Nederland;  Mark Nagelkerken, commercial manager afdeling Sponsoring van IP en commercieel exploitant van Idols en Robert de Groot, marketingdirecteur van Citroën. De jury koos De Groot omdat hij vernieuwend en op succesvolle wijze de marketing van Citroën voor zijn rekening neemt. De Groot schuwde niet de ongebaande paden te betreden. &;Hij heeft nieuwe modellen geïntroduceerd via een multichannel-aanpak die er niet om loog. Radio, tv, internet én SMS werden ingezet om de auto’s aan de man te brengen: Hij heeft de verschillende teams uit de verschillende disciplines samen laten werken in één brandteam. Verplicht. En dat tekent zijn geïntegreerde multichannel-aanpak. De Groot is een marketeer die degelijkheid koppelt aan vernieuwing en ruimte voor initiatief’, aldus de jury.

René Frijters (2004) Alex
M@rketeer of the Year 2004 werd René Frijter, directeur en mede-oprichter van beleggersbank Alex, onderdeel van de Rabobank. Naast Frijters waren ook Peter Vertregt (42), marketing-directeur van Heineken Nederland, en René van der Meer (37), marketing directeur van Atag/Etna/Pelgrim Home Products, genomineerd. Volgens de jury was Frijters ´de motor achter het succes van Alex´. ´In 2003 is zijn klantenbestand, ondanks het slechte beursklimaat, met 13 procent gegroeid. De effectieve en innovatieve manier van marketing gericht op prospects en klanten heeft ertoe bijgedragen dat Alex op het commerciële vlak blijft groeien met een winst in 2003 tussen de 5 en 10 miljoen euro.´

Alexander Ribbink (2005) TomTom
Alexander Ribbink, chief operating officer en marketing-topman van TomTom ging met de vijfde titel aan de haal. Naast Ribbink werden ook ook Els Marivoet (Nespresso) en Michiel Muller (RouteMobiel) genomineerd. De jury schrijft in het rapport: ‘TomTom is een Nederlands marketingsucces in een moeilijke markt en in korte tijd een begrip geworden. Een product voor de elite is een retailproduct geworden. Ribbink heeft duidelijk de regie in handen en met een relatief beperkt marketingbudget veel bereikt. De organisatie is ongekend hard gegroeid en toch is de marketing consistent en geïntegreerd gebleven.’ Belangrijkste criteria bij het toekennen van de prijs waren effectiviteit, innovatie  én persoonlijkheid (is deze persoon in staat om marketing weer een plek te geven in de bestuurskamer?). Dat laatste was toen een enorm issue.

Hans Hagenaars (2006) Postbank
Hagenaars won met Sander van der Laan (toen directeur commercie van Albert Heijn) en Frank Weijers (toen directeur van Unilever Nederland home and personal care) naast zich als genomineerden. De jury vond de Postbank een uitstekend voorbeeld van een goede geïntegreerde aanpak. ‘Er is een duidelijk herkenbaar merkbeeld neergezet. Hans Hagenaars getuigt daarbij van lef. Het merk is helemaal terug en manifesteert zich op alle fronten agressief. De bank groeit stevig, verdient ook veel geld, en trok de aandacht met tal van acties, zoals rond hypotheken en de postbankpas. In een conservatieve wereld zet Hagenaars een mooi marketingbedrijf neer, waar op non-conventionele wijze marketing wordt bedreven en uitgedragen.’ Een half jaar later later werd Postbank als merk overigens de nek omgedraaid.

Herwin van den Berg (2007) Heineken
Voor de eerste en enige keer kreeg de schrijver van het marketingboek van het jaar ook de titel Marketeer of the Year. Nieuwe bierconcepten, nieuwe positioneringen binnen het merkenportfolio en een overtuigde keuze voor internet als vast onderdeel in de marketingmix, zorgden ervoor dat Van den Berg dat jaar opviel. Opvallende namen op het podium dat jaar: Naast Herwin van den Berg waren ook Raymond Spanjar (Hyves) en Jan Marijnissen (SP) genomineerd. Drie verschillende personen ‘maar wel drie mannen die heel goed in de gaten houden wat hun afnemers, klanten en kiezers wensen’, vond de jury.

René Repko (2008) HEMA
Effies, thuiswinkelawards, Accenten en Esprix: Repko won met Hema álle marketingprijzen in die periode, maar dit was de kers op de taart en bevestigde zijn persoonlijk marketingtalent. &;De jury vindt de Hema een unieke formule die zich keer op keer vernieuwt zonder van de kern af te wijken. Dat kan alleen als er sterke controle is op de uitgangspunten. Repko speelt die rol met verve. Juist de laatste jaren is de druk toegenomen en dat is ook de periode waarin René Repko zich heeft bewezen. Er worden nieuwe formats uitgeprobeerd, er is sprake van een restyling, van continue assortimentsinnovatie, van een nieuwe corporate identity.&; Colette Cloosterman van Jumbo en Jacques Kuyf van FD Mediagroep waren eveneens genomineerd.

Jan Willem Sieburgh (2009) Rijksmuseum
Eigenlijk juist ná een loopbaan in marketing en reclame kreeg Jan Willem Sieburgh, zakelijk directeur van het Rijksmuseum erkenning voor zijn bijzondere verrichtingen en marketing-gogme. De jury was erg onder de indruk van de visie en strategie van Sieburgh. ‘Natuurlijk is het uitgangspunt anders dan bij menig marketeer. De uniciteit en rijkdom van de collectie maakt het werk inderdaad makkelijker. Maar als je extra gaat letten op wat er allemaal gaande is bij het Rijksmuseum dan valt het pas echt goed op wat een innovatie en krachtig marketingdenken Sieburgh in brengt.’ Naast Sieburgh waren Michel Schaeffer van bol.com en Stephan van Kruisselberge van TomTom genomineerd.

Ton van Eijk (2010) Wehkamp.nl
Tiende Marketeer of the Year  werd Ton van Eijk marketingdirecteur bij wehkamp.nl. De jury: ‘Van Eijk durft te kiezen en is niet blijven steken in compromissen. Je moet het maar durven: een andere distributie, doelgroep én assortiment. En dat binnen 8 maanden tijd. Wehkamp.nl is het gevolg van goede herpositionering met uitstekende resultaten. Het gevolg van scherp marketing-inzicht. Ton van Eijk heeft het merk echt opnieuw uitgevonden.’ Van Eijk liet Boukje Bügel , commercieel directeur van NS Reizigers en Felix Tenniglo, managing partner bij Inshared, achter zich.

Imme Rog (2011) Nationale Goede Doelen Loterijen
Imme Rog, managing director van de Nationale Goede Doelen Loterijen, won omdat ze van de NPL ‘een geoliede marketingmachine heeft gemaakt. Met veel nadruk op vernieuwing, efficiency én aandacht voor de gehele marketingmix’, aldus de jury, die ook zei overtuigd te zijn geraakt van haar invloed op het beleid én haar persoonlijke stempel op het succes. Het was een opvallende keus. De andere twee genomineerden dat jaar waren Frenkel Denie, marketingmanager van Bavaria en Nils van Dam, senior vice president marketing Unilever Benelux.

Oscar Diele (2012) Spil Games
Misschien wel de meest innovatieve MotY ooit. ‘Diele vertegenwoordigt de nieuwe generatie marketeers’, aldus de jury. ‘Technologie ligt boven in zijn gereedschapskist, naast accountability en innovatie. Niets is heilig, alles kan beter. En succes is zijn deel. Diele is met Spil Games wereldwijd marktleider in online gaming geworden. Het online bereik van Spil Games is meer dan verdubbeld sinds Dieles komst in mei 2009. Zijn belangrijkste succes is dat het consumer engagement zeven maal zo groot is geworden in de afgelopen twee jaar dat Diele voor Spil Games werkt. De andere twee genomineerden waren Michel Schaeffer (bol.com) en Bert Habets (RTL).

Marketeer of the Year 2013: Roel Welsing (Triodos)
Een jaar waarin de jury 75 procent van de stemming voor zijn rekening nam, de stemmen van het aanwezige publiek hadden een aandeel van 25 procent in de uitslag. Naast Welsing waren ook Robert Bohemen (Bijenkorf) en Nico Rijkhoff (Ziggo) genomineerd. Het werd Welsing  ‘De zichtbaarheid van Triodos Bank is de afgelopen jaren sterk toegenomen en dat zie je terug in de resultaten van de bekendheid van het merk, die zijn gestegen van 13 naar 22 procent. Niet omdat Welsing meer geld aan media is gaan uitgeven (zijn budget blijft bescheiden ten opzichte van de concurrentie), wel omdat hij heel gericht voor kwalitatief contact gaat.’

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie