Precies dezelfde winnaars Sustainable Brand Index als vorig jaar

De overall winnaar - het meest duurzame merk van Nederland - is opnieuw Tony’s Chocolonely.

Tony's Chocolonely bond onlangs Albert Heijn aan zijn 'Open Chain'
Tony's Chocolonely

Chocolademerk Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten wederom uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, dat blijkt althans uit de Sustainable Brand Index 2019. Tony’s pakt – vanzelfsprekend – ook de koppositie in de branche levensmiddelen. De ranking wordt dit jaar voor de tweede keer gepubliceerd. Ook de winnaars per branche zijn exact hetzelfde. Dit zijn ze:

  • Overall: Tony’s Chocolonely
  • Automotive: Tesla
  • Banken: ASN Bank
  • Energie: Greenchoice
  • Levensmiddelen: Tony’s Chocolonely
  • Hotels: Van der Valk
  • Mobiliteit: ANWB
  • Restaurants: La Place
  • Detailhandel: IKEA
  • Supermarkten: Albert Heijn
  • Travel & Leisure: Landal GreenParks
  • Zorgverzekeraars: Menzis
Advertentie
advertisement

Frontale aanval

Het is dit jaar voor het eerst dat de Sustainable Brand Index een winnaar uitroept in de categorie ‘Zorgverzekeraars’. Het is dit jaar de derde keer dat de Sustainable Brand Index wordt uitgevoerd. Het onderzoek brengt de perceptie van duurzaamheid van bekende merken in kaart, wat niet per se iets zegt over de daadwerkelijke duurzaamheid van die merken. De Zweed Erik Elvingsson Hedén is de initiatiefnemer van de SBI. Hij zei vorig jaar in een interview met Adformatie dat hij de frontale aanval inzet op het al langer bestaande duurzaamheidsonderzoek van GfK.

Albert Heijn of Plus?

Elvingsson Hedén gaf vorig jaar ook een toelichting op de discrepantie tussen de cijfers van SBI en de duurzaamheidsstudie van GfK. Bij GfK is Plus supermarkt bijvoorbeeld jaren achtereen de winnaar, (ook dit jaar weer), terwijl bij SBI Albert Heijn nu voor het derde jaar achtereen bovenaan staat. Elvingsson Hedén: ‘Zoals bij alle onderzoeken gaat het erom hoe je dingen uitvraagt, hoe je antwoorden krijgt. De vragen zijn misschien net anders, de manier waarop wij de data aggregeren, dat zou mijn inschatting zijn. Dat is ook de reden dat we het belangrijk vinden om zeer transparant te zijn over het onderzoek. Iedereen kan precies zien hoe we het doen.’

De volledige ranking (top 167) vindt u hier.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie