Heineken zet in op groene communicatie: ‘Groener, met elk rondje’

De brouwer is al jarenlang bezig met het zetten van duurzame stappen. Met een buitenreclamecampagne treedt Heineken er meer mee naar buiten.

Ons nieuwste ingrediënt

De claim klinkt stoer: ‘Heineken bier voor Nederlandse markt 100% groen gebrouwen.’ Met een buitenreclamecampagne en een pr-offensief vertelt Heineken uitgebreid over de stappen die het bedrijf al zette, en wat de duurzame ambities zijn voor de komende jaren. De missie van Heineken Nederland (dat is dus geen internationale ambitie), is om in 2030 volledig circulair te zijn. De hierboven genoemde claim is de meest recente tussenstap daarin.

Technisch gesproken niets nieuws onder de zon, want Heineken werkt sinds 2010 aan zijn wereldwijde duurzame ambitie ‘Brewing a Better World’. Onder die vlag wordt onder meer de CO2-uitstoot van de brouwerijen verlaagd door het plaatsen zonnepanelen en windmolens en het gebruik van biogas op te starten.

Advertentie
advertisement

En verder?

Naast het opschalen van groene elektriciteit en biogas zegt Heineken Nederland in te zetten op het verduurzamen van verpakkingsmateriaal en logistieke processen. Heineken: ‘Zo biedt de brouwerij sinds dit jaar Heineken 0.0 aan in hervulbare groene fles en krat. Ook worden steeds meer cafés in Nederlandse binnensteden (o.a. Utrecht en Den Bosch) bevoorraad met de duurzame 'mini' tankbierwagen, waarmee de grote vrachtwagen in mindere mate nodig is. Heineken richt zich daarnaast op het verminderen van de CO2-uitstoot in de Nederlandse binnenvaart in 2021, als eerste klant van Zero Emission Services B.V. (ZES). Met dit nieuwe elektrische vaarsysteem kan de brouwer emissieloos bier vervoeren van de brouwerij in Zoeterwoude naar de haven in Moerdijk.’

Green facts die Heineken presenteert:

  • In 2010 was de uitstoot voor het brouwen en verpakken van het Heineken® bier in NL 6.5kgCO2/hectoliter. Nu, in 2020, wekt het biermerk met biogas, zon- en windenergie zo veel groene stroom op dat die teller op 0 staat.
  • Om alle Heineken product- en verpakkingsvarianten (pilsener en 0.0) te brouwen en verpakken is per jaar 22.400 MWh groene elektriciteit en 43.000 MWh biogas nodig.
  • De bespaarde CO2 uitstoot in 2019 is 15.000 ton CO2 op jaarbasis (=5.2kgCO2e/hl*2.9 mio hl). Dit is vergelijkbaar met de uitstoot van circa 3.700 Nederlandse huizen (à 4,0 ton CO2 per huis).

 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie