Premium

Nieuwe chocoladebar van Tony’s volledig in teken van chocolade en ongelijkheid

Feestelijke opening verstoord door guerilla-BLM protest van ceo Henk Jan Beltman

Chocoladebar van Tony’s in teken van chocolade en ongelijkheid

Tony’s Chocolonely heeft donderdag officieus de deuren geopend van zijn Chocolate Bar in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Volgens Tony’s is het een seriously crazy chocoladebar waar alles draait om chocolade en de bezoeker alles te weten kan komen over Tony’s’ missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. 

De feestelijke opening werd wat overschaduwd door recente ontwikkelingen bij Tony’s. Vlak voor de opening werd ceo Henk Jan Beltman opgepakt, omdat hij op het ingemetselde beeld van Jan Pieterszoon Coen in de gevel van het beursgebouw met graffiti een Black Lives Matters-beeldmerk en Tony’s-logo had aangebracht. 

Lees ook: Topman Tony's Chocolonely aangehouden om BLM-leus bij beeld JP Coen

Daarnaast bleek eerder afgelopen weekeinde dat de bouw van de geplande chocoladefabriek in met achtbaan in Zaandam voorlopig niet doorgaat. De vastgoedinvesteerder kreeg de financiering niet rond. De opening stond gepland voor 2023, er werd op ongeveer 500 duizend bezoekers per jaar gemikt.

Tony’s Chocolonely Chocolate Bar

Maar er is een alternatief, de Tony’s Chocolonely Chocolate Bar, die zijn deuren opende voor de media die het interieur mochten bewonderen met zijn knallende merkkleuren. Tony’s presenteerde er de stromende chocotaps, zoete chocoladeburgers en cakes die gasten zelf mogen versieren. De lekkernijen worden uitgeserveerd met een slabbetje tegen het morsen. 

De bar en het beeld van JP Coen

Volgens Marieke van Elk, brandmanager bij Tony’s Chocolonely, is de plaats waar de Chocolate Bar is geopend van grote symbolische waarde. In de Beurs van Berlage werd 400 jaar geleden al cacao verhandeld.’ 

Minder tevreden toonde ze zich met het beeld van Coen: ‘Het past niet in onze filosofie: ‘Wel geloven we dat wij een rol kunnen spelen door in gesprek te gaan met gemeentes en partners zoals de Beurs van Berlage, om bewustzijn te creëren rondom racisme en de koloniale verheerlijking in het straatbeeld.’

Van Elk: ‘We willen hier, met de bar, onze chocolade en de store, mensen bewust maken van de ongelijk verdeelde chocolade-industrie, met als gevolg moderne slavernij en kinderarbeid op de cacaoplantages in West-Afrika. Deze ongelijkheid ondervinden bezoekers straks zelf op allerlei manieren in de Bar, aan de ongelijke tafels en bij de té hoge bar. 

‘Tony’s wil van de chocoladebar een levendige locatie maken: ‘Naast de mogelijkheid om te eten en te drinken willen we een doorlopend en veelzijdige programmering aanbieden met kunst, muziek, en sprekers.’ 

Bekijk ook: Adformatie Connects over de stilte van merken rond #BLM en diversiteit binnen de marcombranche. 'Ik ben voor een diversiteitsquotum.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie