Omzet levensmiddelen met duurzaam keurmerk groeit wederom met 30 procent

Boodschapper besteedt 1 op de 7 foodeuro’s aan producten met een duurzaam keurmerk.

Duurzaam Bedrijfsleven (vrij van rechten via Flickr)

De verkoop in supermarkten van levensmiddelen met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid is in 2017 opnieuw met dubbele cijfers gestegen. Deze keurmerken realiseren samen een groei van 830 miljoen euro (+30 procent) en totaal 3,6 miljard euro in 2017. De groei bedroeg in 2016 ook al 27 procent en zette dus stevig door. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

IRI stelt dat de consument, A-merk-leveranciers en supermarkten steeds vaker op zoek zijn naar meer verantwoorde producten, al dan niet met een meerprijs. Het onderzoeksbureau: ‘Uit de forse omzetgroei blijkt dat goede keurmerken behulpzaam zijn en ontzorgen in deze zoektocht. Dat geldt zowel voor de consument alsook voor de fabrikant en retailer. Enerzijds vervangen supermarkten en A-merken reguliere producten voor varianten met een onderscheidend keurmerk (denk aan varkensvlees met Beter Leven keurmerk). Anderzijds kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten (denk aan biologisch en kip met 1 ster van het Beter Leven keurmerk).’

Vis, vleeswaren en Beter Leven

Consumenten kiezen relatief het vaakst voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s wordt in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. De productgroep vleeswaren heeft zich in hele korte tijd opgewerkt naar een categorie met een hoog keurmerkenaandeel (van 13 procent vorig jaar naar 35 procent in 2017), met name door de groep varkensvlees.

De snelste groei in keurmerkenomzet vertonen de groepen vleeswaren en vers vlees met respectievelijk 170 en 35 procent groei. Van de keurmerken laat het Beter Leven Keurmerk opnieuw de snelste groei zien (+62 procent) en is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie