Ook Ikea en KFC sluiten zich aan bij Week Zonder Vlees

Het draagvlak voor minder vlees op het menu is weer gegroeid. Maar wat doet KFC - zonder vegaburger op het menu - in dit vleesloze gilde?

Vega-nuggets
KFC i.s.m. Beyond Meat

De Nationale Week Zonder Vlees, die dit jaar voor de derde keer wordt georganiseerd, wordt dit jaar gedragen door 63 partners. Nieuwe, in het oog springende partners zijn Ikea, KFC, Triodos Bank en Accor (hotelgigant, onder andere Ibis, Mercure en Novotel. De Nationale Week Zonder Vlees 2020 vindt plaats van 9 t/m 15 maart.

Organisator Isabel Boerdam meldt dat het merendeel van de partners van vorig jaar zich dit jaar opnieuw heeft aangemeld. Volgens haar wordt het door aanmelding van nieuwe partners steeds makkelijker om 'altijd en overal voor een vegetarische optie te kiezen'.

Advertentie
advertisement

Waarom KFC?

Niet alle partners lijken even goed in het rijtje te passen. Vooral nieuwe toetreder tot het vleesminderingsgilde KFC roept vragen op. De kippenfastfoodketen kwam eind vorig jaar weliswaar met een vegetarische variant van de kipburger (verkrijgbaar in één restaurant in Amsterdam), maar los van een verdwaalde salade (en friet natuurlijk), biedt het huidige KFC-menu niet veel vleesloos soelaas. (De vegetarische nuggets bovenaan dit bericht, zijn niet verkrijgbaar.)

Het antwoord zit volgens de organisatie van de Week Zonder Vlees in de voornemens van KFC, de stappen die het van plan is te gaan zetten. De woordvoerder: 'Los van de test met de vegaburgers, die begin 2020 vast op het KFC menu komen te staan, is KFC druk bezig met het zetten van stappen in de goede richting (in de vorm van vegetarische opties, daarover later meer.'

Wat de woordvoerder betreft is elke partner die een stap in de goede (groene) richting zet en ervoor zorgt dat consumenten makkelijker en vaker voor een vegetarische optie kunnen kiezen, welkom om als partner deel te nemen aan de Nationale Week Zonder Vlees. 'Samen kunnen deze kleine stappen al een groot verschil maken en ervoor zorgen dat er bij consumenten meer bewustzijn komt en zij op steeds meer plekken voor een vegetarische optie kunnen kiezen.'

Dit zijn alle 63 partners die de Nationale Week Zonder Vlees 2020 steunen

Accor, Albert Heijn, Aldi Nederland, Aviko, Bakerstreet, Becel, Beyond Meat, Bidfood, Bolletje, Bonduelle, Bonduelle Foodservice, Bumi Organics, Chef Thor, COOP, de Bijenkorf, De Smaakspecialist, Deen, Domino's, Ekomenu, Ekoplaza, Fairtrade Original, FoodUp! Brabant, Garden Gourmet, Gold&Green, Goodbite, Gran Food, The Greenery, HAK, HelloFresh, Henri, Iglo, IKEA Group, Jumbo, KFC, Kips, Kipster, Knorr, Lidl Nederland, Maggi, Mora, OERei, Patak's, Philips, Plus, Purple Pride, Quorn, Rude Health, Santa Maria, Sligro, Smeding, Sodexo, SoFine Foods, SoFine for Chefs, Subway, Tefal, TerraSana, Triodos Bank, Unilever Food Solutions, Unox, Vegafit, Verstegen Spices & Sauces, Vezet en Vivera.

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie