Rijksmuseum laat mensen de schoonheid van kunst ontdekken met #hierteekenen

Door de mobieltjes-cultuur raken bezoekers voortdurend afgeleid en moeten ze opnieuw leren kijken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zaterdag start het Rijksmuseum de campagne . Het museum nodigt iedereen dan uit tekenend de museumzalen in te gaan en zo beter te leren kijken naar de schoonheid van kunst. Geleefd door mobieltjes en media is een museumbezoek vandaag de dag vaak passief en oppervlakkig. Bezoekers zijn snel afgeleid en ervaren in mindere mate schoonheid en verwondering. Het Rijksmuseum wil bezoekers de schoonheid van kunst beter laten ontdekken en waarderen door te tekenen. Want door tekenen ga je beter kijken en kom je dichter bij het geheim van de kunstenaar.

Tekenlessen

Marjolijn Meynen, hoofd Communicatie & Marketing: ‘Het Rijksmuseum heeft een schitterende collectie waar miljoenen bezoekers naar komen kijken, maar wil ook een bron van creativiteit zijn. In de Teekenschool geven wij al dagelijks tekenlessen aan jong en oud in kleine groepen. En met deze campagne willen wij onze bezoekers uitnodigen om weer eens te gaan tekenen. Want door te tekenen zie je meer en het is nog leuk ook.’

The Big Draw

Komend weekend tijdens The Big Draw prijkt op de gevel een banier die oproept tot tekenen en ‘verbiedt’ te fotograferen. Bij binnenkomst in het museum ontvangen de bezoekers een gratis schetsblok en een potlood waarna zij aan de slag kunnen. Dit kan op eigen houtje of door opdrachten te volgen bij tekenplaatsen in het hele museum. Het hele weekend kunnen jong en oud deelnemen aan een cursus modeltekenen, 17de-eeuwse bloemstillevens tekenen of zich laten inspireren door een 3D straattekenaar. Verder mag men meewerken aan de langste tekening van het Rijksmuseum. Onder de glas-in-lood-ramen van de Voorhal ligt een meters lang tekenvel klaar waarop iedereen zijn eigen stukje Nederland mag tekenen, met als resultaat een gevarieerd panorama van ons land.

Tv-commercial

De campagne is bedacht door Skipintro in samenwerking met het Rijksmuseum. De commercial is geproduceerd door Holy Fools. In het filmpje figureren de tekenaars Floor Rieder, winnaar Gouden Penseel 2014 en illustrator van Het raadsel van alles wat leeft en Jan Rothuizen, bekend van zijn handgetekende plattegronden in De Volkskrant en De zachte Atlas van Nederland.

Het ontwikkelen van de campagne en het uitzenden van de commercial is mogelijk gemaakt dankzij de steun van ING, hoofdsponsor van het Rijksmuseum.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie