Premium

Timberland maakt de stad groener met project in Amsterdam-Zuidoost

Nature Needs Heroes-campagne: creatief culturele broedplaats krijgt eigen ‘Jamgarden’, ontwikkeld samen met de buurt, voor de buurt.

Changemaker Maru Asmellash
Timberland

Amsterdam-Zuidoost wordt een stukje groener gemaakt. In Reigersbos opende ‘Jamgarden Amsterdam’, een community-tuin dóór en vóór de buurt. De Jamgarden is onderdeel van een internationaal urban regreening-project van het kleding- en schoenmerk Timberland. Het fashionlabel legt uit dat het over de hele wereld projecten met lokale changemakers opzet onder de campagnenaam ‘Nature Needs Heroes’, die moeten zorgen voor vergroening in stedelijke gebieden. Londen was de eerste stad die het merk aandeed en nu is het de beurt aan Amsterdam.

Parallel aan de opening van de tuin verschijnt de mini-documentaire Jamgarden waarin filmmaker en Jonge Haan-winnaar Safi Graauw de impact van, en beweegreden achter het groene communityproject laat zien. De soundtrack, ‘1107’ uit 2016, is van rapper Yung Nnelg en verwijst naar een postcode van Zuidoost.

Door en voor de buurt
Door en voor de buurt Timberland

Ondernemerschap stimuleren

Voor het project in Amsterdam werkte Timberland samen met changemaker Maru Asmellash. Asmellash, bekend als drijvende kracht achter de nieuwe creatieve hotspot Kazerne in Amsterdam-Zuidoost en medeoprichter van het streatwear label TNO, wil de buurt betrekken bij het initiatief: ‘Ik wil creativiteit en ondernemerschap stimuleren en nodig daarom de buurt uit om mee te denken over de programmering en evenementen in de tuin, zodat het echt iets van ons samen wordt.’

Nature Needs Heroes-campagne

Timberland wil met de wereldwijde Nature Needs Heroes-campagne gemeenschappen in steden over de hele wereld inspireren en versterken door mensen te bewegen om samen te vergroenen en de natuur te beschermen. Met de Jamgarden van Timberland in Amsterdam-Zuidoost probeert ook Asmellash samen met de lokale gemeenschap uit het gebied en verschillende creatieve partners, op lange termijn een lokaal grijs gebied transformeren tot 'Jamgarden Amsterdam'. Uiteindelijk moet dit een groene ontmoetingsplaats worden door en voor de community om creativiteit, diversiteit en ondernemerschap te versterken. 

Timberland presents Jamgarden Amsterdam, in collaboration with the community of Amsterdam Southeast

Door de buurt, voor de buurt

De Amsterdamse Jamgarden bevindt zich bij Kazerne, de nieuwe creatieve hub van Reigersbos. Asmellash legt uit dat hij voor de realisatie van de Jamgarden ook al een creatief gezelschap bijeenbracht, waarvan iedereen de roots in Reigersbos hebben. ‘Ontwerper Brian Juan Pedro, beter bekend als The Parkfather, is de architect van de tuin, samen met groenexpert Mahmoed Mohammed. Ook vrijwilligers uit de buurt hielpen met alles mee, van het ontwerp tot het aanleggen van de eerste planten in de tuin.’

Jamming in de garden

Asmellash: ‘In Jamgarden Amsterdam kunnen buurtbewoners allerlei soorten bomen, planten, groentes en bloemen kweken. Ook wordt er fruit geteeld om jam van te maken. Daarnaast is de plek ook perfect voor creatieve evenementen; van kleine concerten, poetry slams en jamsessies tot oogstfeesten en kookworkshops.’

Lees ook: Jonge Haan-winnaar Safi Graauw naar productiemaatschappij Vigics

Credits:

Opdrachtgever: Timberland  

Concept en strategie: Havas Lemz
Influencer marketing: IMA
Productie: Maru Asmellash (Kazerne Reigersbos) 

Media: PHD media
Regie documentaire: Safi Graauw
Productie documentaire: Michelle van Huisstede 

PR: Kult &Ace 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie