Zo verhoog je bereik en engagement op Facebook

Een praktische handleiding om te zorgen dat jouw posts op Facebook zichtbaar worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op Facebook draait het om bereik en engagement. Maar wat is bereik en engagement en hoe werkt het?  Bereik spreekt voor zich; hoeveel mensen bereik je met jouw post? Dat lijkt gemakkelijk: op Facebook bereik je al je fans. Helaas, zo werkt het niet. In werkelijkheid krijgt slechts een deel van je fans je post te zien. En wie je bereikt is afhankelijk van de engagement.

Voor het bereiken van Facebookfans is engagement dus van belang. Engagement wil zeggen: de betrokkenheid bij een bericht. Die betrokkenheid is opgebouwd uit: 

  • Clicks
  • Views
  • Shares
  • Reacties
  • Likes
  • Het bekijken van likes en reacties

Waarom zijn engagement en bereik belangrijk?
Een post op Facebook komt niet automatisch in de tijdlijn van je fans terecht. Facebook heeft een algoritme die bepaalt of een bericht geplaatst wordt in de tijdlijn van een fan en voor hoelang deze zichtbaar is. De precieze formule achter dit algoritme is niet bekend, maar er zijn factoren die ervoor zorgen dat een post beter zichtbaar wordt:

  • Hoe relevant is het bericht?
  • Hoe hoog is de engagement - dus betrokkenheid - bij een bericht?
  • Hoe oud is het bericht?

Wanneer een bericht relevant is, zullen er meer mensen interesse hebben in jouw bericht. Dit betekent dat het bericht wordt geliked, dat er reacties op komen of dat mensen op het bericht klikken. Deze interacties zorgen ervoor dat de engagement verhoogd wordt. Hoe hoger de engagement, hoe groter de kans dat het bericht in de tijdlijn van jouw fan terugkomt. Het bereik zal dus verhoogd worden.

Daarnaast is belangrijk hoe oud het bericht is. Een bericht van een aantal dagen oud, vind je niet meer terug in een tijdlijn. Tenzij een bericht gedeeld wordt door iemand. Een bericht dat een paar uur oud is, heeft een grotere kans om in de tijdlijn te staan. De engagement en het bereik staan dus met elkaar in verband. Hoe hoger de engagement, hoe hoger het bereik van jouw post. 

Hoe weet je wat jouw engagement en bereik is? 
Oké, we weten nu dat het belangrijk is om een hoge betrokkenheid op jouw bericht te krijgen. Maar hoe weet je welke berichten een lage of hoge engagement geven? Dit kan je terug zien in de statistieken van jouw Facebookpagina. Facebook Insights is een tool waarmee je de statistieken van jouw Facebookpagina en kenmerken van jouw Facebookfans kan zien. 

Onder het kopje ‘statistieken’ vind je het sub-kopje ‘berichten’. Dit is een ware schatkist aan informatie! Bij alle posts is te zien wat het bereik van een post is geweest en welke engagement die heeft opgeleverd. Zo kan je aanvinken hoeveel interactie er op een bericht is geweest en wat de mate van betrokkenheid was. Het percentage bij de betrokkenheid, geeft de engagementrate wee: hoeveel mensen hebben iets met jouw bericht gedaan?

Als we kijken naar een voorbeeldpost ‘Psst, Facebook fans kopen?!’, dan zien we dater geen likes, reacties en shares zijn geweest. Je zou denken dat dit bericht niet goed gescoord heeft. Toch is dit niet zo. Het bericht bevatte een websitelink en daar is veertien keer op geklikt. 

Als je kijkt naar de betrokkenheid bij het bericht, dan blijkt dat 12% van al onze fans iets met de post heeft gedaan. De mate van betrokkenheid wordt gemeten aan de hand van clicks, reacties, likes, views en shares. Bij deze post is het opvallend dat deze geen likes of reacties heeft gekregen, maar dat er wel een redelijke engagement is behaald door de kliks. 

Hoe kan je jouw engagement en daardoor het bereik verhogen?
Het is belangrijk om regelmatig te kijken welke posts een hoge mate van betrokkenheid geven en welke minder. Kijk niet alleen naar het aantal likes en reacties, maar ook naar het betrokkenheids-percentage. Ga ook na wanneer de posts geplaatst zijn. Het is belangrijk dat je voldoende data hebt, bijvoorbeeld over de laatste vijftig posts.

Het kan zijn dat op een bepaald tijdstip de engagement hoger of lager is. Plaats daarom jouw berichten op verschillende tijdstippen en vergelijk het resultaat. Evalueer de posts met veel engagement, die hebben goed gescoord! Zorg dat je verder gaat met hetzelfde soort posts, want die zijn relevant voor jouw doelgroep. Blijf vervolgens de betrokkenheids-percentages vergelijken en optimaliseren. Zorg voor goede content! 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie