Advertentieban voor Persil in de UK wegens greenwashing

De ‘Britse Reclame Code Commissie’ stelt dat het wasmiddelenmerk van Unilever de claim ‘kinder to our planet’ niet kan waarmaken.

Gelooft u het?
Persil

Wasmiddelenmerk Persil, onderdeel van het Unilever-portfolio, heeft in de UK een advertentieverbod gekregen voor een commercial waarin het claimt ‘vriendelijker voor onze planeet’ te zijn. Omdat de helft van de plastic fles waarin het vloeibare wasmiddel (niet milieuvriendelijk!) is verpakt van gerecycled materiaal is gemaakt en omdat je er op lagere temperaturen mee zou kunnen wassen. 

Advertentie
advertisement
PERSIL UK - Tough on Stains, Kinder to our Planet

De Advertising Standards Authority (Asa) stelt dat Persil zijn claim niet goed kan uitleggen en dat het er niet in slaagt om aan te tonen dat het product alles bij elkaar opgeteld duurzamer is dan het vorige product: greenwashing!

Persil staat op het standpunt de reclamecode niet te hebben overtreden. Ter verdediging werd aangevoerd – herhaling – dat de nieuwe flessen minder fossiele grondstoffen (olie) verbruiken en dat wassen op 30 graden 38 procent minder energie verbruikt dan op 40 graden.

Spervuur

Mooi, maar de Asa neemt het Persil kwalijk dat het de kijkers in verwarring bracht door een spervuur aan milieuboodschappen. Zo is niet meer duidelijk aan te wijzen wat verband houdt met de claim ‘vriendelijker voor de planeet’.

Bron: The Drum

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie