Boycotten Reclame Code Commissie is als opheffen democratie wanneer verkiezingsuitslag niet bevalt

We moeten blij zijn dat de industrie constructieve en goed functionerende zelfregulering organiseert, zegt Erik van Engelen (BVA).

Jean Carcallas, Unsplash

Beste Marc,

Ik heb jouw stukje over Achmea en de SRC met grote verbazing gelezen. Niet vanwege de commercial want die vind ook ik prachtig gemaakt met ook nog eens een maatschappelijke relevante boodschap. Hulde daarvoor, ook voor de moed van Achmea om dit te durven doen. En ik ga het ook niet hebben over de feiten die in de commercial genoemd worden, daar gaat de RCC juist over. 

Advertentie
advertisement

Zelfregulering

En daar begint mijn verbazing over jouw tirade. Als voorzitter van de bond van adverteerders ben ik – namens vele adverteerders – blij dat wij als industrie in staat zijn constructieve en goed functionerende zelfregulering te organiseren. Dat geldt ook voor vele andere brancheorganisaties, reclamebureaus, media-exploitanten die allemaal vertegenwoordigd zijn in de RCC. Zo houden we onze reclame betrouwbaar en geloofwaardig. Als een uitspraak van de RCC niet correct zou zijn dan kan je altijd beroep aantekenen bij de voltallige commissie en ook nog bij het college van beroep. 

Maar oproepen tot boycot van een zelfregulerend orgaan bij adverteerders en reclamebureaus, die er juist allemaal baat bij hebben, is als vragen om de democratie op te heffen als de verkiezingsuitslag je niet bevalt. 

Met vriendelijke groet,

Namens BVA
Erik van Engelen

Plaats als eerste een reactie

Advertentie