Communicatie, doe wat aan reputatievrees van ceo's en maak ze zichtbaar

De topman en -vrouw en his master’s voice. Waarom blijven zoveel kansen op zichtbaarheid en dialoog toch onbenut?

Salem Samhoud (l) in 'sessie' met Frans van Houten, de topman van Philips

Al weer een jaar geleden deed onze premier – nadat hij een aantal topmannen van de grootste Nederlandse bedrijven in het Catshuis ontvangen had - een opmerkelijke oproep aan de ceo’s van het Nederlandse bedrijfsleven. ‘Ga aan tafel zitten bij Pauw of DWDD. Laat wat vaker jullie gezicht zien. Dat helpt om de relatie tussen het bedrijfsleven en de samenleving te herstellen’.

Afgelopen week zagen we op LinkedIn een post van Salem Samhoud voorbij komen. Binnenkort start op RTLZ een serie Salem Sessies. Volgens Salem ‘een constructief journalistiek programma waarin hij een kant wil laten zien van ceo’s die hij dagelijks in zijn werk ziet, maar die zelden in de media te zien is: de positieve inspiratie van de ceo op het bedrijf en de maatschappij’.

Dit programma moet bijdragen aan het dichten van de door premier Rutte gememoreerde kloof tussen bedrijfsleven en samenleving. Laten we het hopen, maar wij hebben er een hard hoofd in. Al was het maar door het uitzendtijdstip (12.30 uur op maandag).

Opmerkelijker is het, dat - een positieve uitzondering daargelaten - nauwelijks nog ceo’s gehoor hebben gegeven aan de oproep van onze minister-president. Het is onduidelijk hoe dat komt. Welke rol kunnen communicatiedirecteuren hierin spelen? Zijn zij bij machte hun ceo’s meer in de spotlight te zetten en hun nek uit te steken om zichtbaarder te worden?

De oproep van Rutte ligt in het verlengde van een onderzoek dat het NRC in 2017 deed. ‘Angst voor reputatieschade maakt bestuurders huiverig voor publieke optredens’, aldus de krant naar aanleiding van de resultaten uit een onderzoek waarbij 25 bestuursvoorzitters van grote Nederlandse bedrijven werden gevraagd in gesprek te gaan over hun zichtbaarheid en het belang van publiek vertrouwen.

Het meest opvallend was dat slechts vier van de vijfentwintig hierover iets wilden vertellen. De overige 85 procent liet hun communicatieafdeling de uitnodiging vriendelijk afslaan. Want concludeert NRC: ‘Als je niets doet, kan het ook niet fout gaan.’

Natuurlijk kun je allerlei redenen bedenken om in de luwte te blijven. Sommige zijn legitiem andere snijden minder hout. De meeste AEX-genoteerde bedrijven staan midden in de samenleving; ze leveren producten die in ons eigen land maar ook ver daarbuiten hoog in aanzien staan. Of het nu om voedsel, technologie, energie of financiële diensten gaat. Ze bieden werk aan tienduizenden, wellicht honderdduizenden, mensen en zijn op verschillende manieren met de samenleving verbonden.

Dat biedt mooie kansen voor communicatieafdelingen om hun leiders naar voren te schuiven, een dialoog aan te gaan met de samenleving over onderwerpen die ons allemaal bezig houden en op dit manier positief bij te dragen aan de reputatie van hun bedrijf of henzelf als bestuurder. Of verschillen ceo’s en hun communicatieteams daarover van mening?

Hele boekenkasten met managementliteratuur zijn inmiddels over het onderwerp leiderschap en de belangrijke rol van communicatie daarin volgeschreven. Nu wordt het zaak de theorie in de praktijk te brengen. En daar ligt een mooie rol voor ons communicatievak. En dat gaat verder dan een verzoek van het NRC vriendelijk afslaan…. of te figureren in Salem-sessies.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie