Fondsenwerver, kom achter je spreadsheet vandaan

De donateur van nu wil niet passief doneren maar participeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Show me The Money. Verhalen over de jacht op geld’ is het nieuwste boek van sponsorexpert Marcel Beerthuizen. Hij presenteerde het boek maandagmiddag in het Rijksmuseum, voor een publiek van fondsenwervers bij goede doelen en culturele instellingen, bureaus, organisaties in de sport, het sponsorende bedrijfsleven en de wetenschap.

Negen deskundigen

Beerthuizen heeft voor zijn boek negen deskundigen geïnterviewd. Met uitzondering van Tiny Sanders van PSV waren ze tijdens de bijeenkomst allen aanwezig, en deelden ze met het publiek hun kennis en ervaring.

Op de voorgrond: Marcel Beerthuizen, daarachter vlnr: Frits Hirschstein, Olivier Smit, Reinier Spruit, Ronald Kleverlaan, Ernst Veen, Patrick Wouters van den Oudenweijer, Theo Schuyt en Hendrikje Crebolder.

Frits Hirschstein van Kinderen Kankervrij (KiKa). Hij wist in twaalf jaar tijd met een klein clubje mensen een zeer betrouwbaar merk op te bouwen. En vertelde hoe belangrijk het is om aan mensen die graag zélf iets voor het goede doel willen doen, die mogelijkheid te bieden.

‘Wij (KiKa) hebben aan de markt gevraagd: wij zijn klein, we willen ook klein blijven, organiseer voor ons een actie.’

In 2013 resulteerde dat in maar liefst 4.700 acties, ‘niet door ons maar voor ons’.

‘Je moet je verdiepen in wat consumenten willen, kijken wat mensen graag doen. Bijvoorbeeld koekjes bakken met kinderen en de dag afsluiten met een glimlach. Dat vergeten ze nooit meer, en dan zijn ze echt ambassadeur.’

Ernst Veen van de Nieuwe Kerk en Hermitage aan de Amstel: ‘Ik zeg, blijf dromen en blijf je dromen realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat alles mensenwerk is. Bedenk welke mensen je nodig hebt. Het stadsdeel, de buurt. En zorg ervoor dat jouw droom ook hun droom wordt.’

Ronald Kleverlaan van CrowdfundingHub is bezig met the big thing van dit moment: crowdfunding. ‘Ik zie veel fondsenwervende organisaties die heel erg bezig zijn met spreadsheets, maar die de basis vergeten zijn.’

Reinier Spruit van Greenpeace. Hij benadrukte hoe belangrijk het is om je aandacht te richten op het behoud van bestaande donateurs. ‘Met simpele survey-technieken kun je de mening van donateurs peilen.’

Hendrikje Crebolder van het Rijksmuseum. Zij vertelde over het verkopen van een museum, in goede én slechte tijden (denk aan de vele jaren van verbouwing). ‘Het is heel belangrijk om met iedereen een goede dialoog aan te gaan. Het Rijksmuseum is ván en vóór iedereen. Wat we hebben gedaan is mensen betrekken door ze rond te leiden en te informeren. Daarmee konden we de scherpe kantjes van het debat af halen.’

Olivier Smit van Unicef, sinds kort JWT. Op de vraag hoe je goede relaties opbouwt in de zakelijke markt, bijvoorbeeld met een sponsor als ING: ‘Laat zien dat je kunt helpen met positioneringsvraagstukken.’

En verder: ‘Je moet meer dan ooit bepalen waar je voor staat – niet met hagel schieten. Met wie wil je de verbinding aangaan, met wie niet?’

Patrick Wouters van den Oudenweijer van House of Sports. Heeft de coolste baan van Nederland gerealiseerd, de ijsbaan in het Olympisch Stadion. Beerthuizen: Hoe kon het dat jou dat gelukt is? Wouters: ‘Ik denk dat het gewoon een heel goed idee was. Ik kon het plan in twee zinnen opschrijven.’

Prof. dr. Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft Geven in Nederland in het leven geroepen en bedacht de term ‘de gouden berg van de legaten’ (van de rijke babyboomers).

‘Den Haag denkt dat alles vanuit Den Haag gebeurt, maar dat is absoluut niet zo. De politiek gaat voorbij aan het feit dat er betrokkenheid is, compassie. Laat dus zien hoe belangrijk het particulier initiatief is. We moeten een gezamenlijk front vormen.’

Verder: ‘Ik denk dat professionalisering de komende jaren heel belangrijk is. En de wetenschap moet het veld daarbij helpen.’

Marcel Beerthuizen is oprichter en eigenaar van bigplans, een adviesbureau voor partnership-marketing. Hij was tevens algemeen directeur van SOS Kinderdorpen. Beerthuizen is sinds 1988 actief in de wereld van sponsoring en fondsenwerving en publiceert al 25 jaar over het vak.

Om ‘Show Me The Money’ te bestellen, klik .

FOT’S: JEROME DE LINT

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie