Koffieproducent Moyee maakt parodie op 'waardeloze punten sparen' van Douwe Egberts, maar haalt bakzeil na juridisch dreigement

DE laat zich niet beledigen, zo blijkt uit de juridische stappen die de grootmacht wilde nemen. Moyee bindt daarom in.

Een selectie van Douwe Egberts-producten die waardepunten bevatten
Afbeelding: Douwe Egberts

Duurzame koffieproducent Moyee heeft zich de woede van Douwe Egberts op de hals gehaald door de draak te steken met het waardepuntensysteem van de grootmacht. De tekst 'waarom waardeloze punten sparen voor nog waardelozer cadeautjes?' op de Moyee-verpakking was voor DE reden om een rechtszaak voor te bereiden. Die is nu via een schikking afgewend, schrijft het Financieele Dagblad.

Kleinerend

DE was diep beledigd door het pesterige etiket van de start-up, zo blijkt uit een brief van zijn juristen aan Moyee. Volgens DE was de uiting 'schofferend', 'kleinerend' en 'beledigend' en was het in combinatie met de vormgeving van het etiket duidelijk dat Moyee verwees naar het puntensysteem van DE. Dat puntensysteem bestaat in 2024 honderd jaar, heeft volgens DE 4,5 miljoen deelnemers en laat hen punten inwisselen voor cadeaus of donaties aan goede doelen. 

AI aan het werk gezet

Guido van Staveren van Dijk, oprichter van Moyee, zegt tegen het FD nooit de intentie gehad te hebben om consumenten te misleiden of inbreuk te plegen op auteursrecht. Hij claimt de waardebon op een DE-verpakking nooit gezien te hebben en zegt dat hij zijn etiket heeft laten ontwikkelen met behulp van artificiële intelligentie (AI). Namelijk met de opdracht (prompt) om een parodie te maken op een veel gebruikt spaarpuntensysteem. 

De Moyee-oprichter wilde eigenlijk niet 'meebuigen met deze grootmacht', maar zegt de schikking geaccepteerd te hebben omdat zijn bedrijf anders failliet zou gaan. Als onderdeel van de schikking zeggen DE en Moyee niets over de inhoud van de vaststellingsovereenkomst. Wel is duidelijk dat Moyee geen nieuwe verpakkingen met het parodie-etiket uitbrengt en stickers laat aanbrengen op bestaande verpakkingen. 

Moyee zette zich twee jaar geleden in reclame-uitingen ook al af tegen DE, onder meer door te verwijzen naar de steenrijke eigenaren van het koffiebedrijf. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie