Opel lokt vrouwelijke autoverkopers met een vermomde vacature

Slechts 4% van de Opel-verkopers is vrouw en daar wil het merk iets aan doen.

De oplettende kijker herkent 'Opel' in het logo van 'Jade'.

Autoverkoper blijkt een echt mannenberoep: slechts 4% van de autoverkopers bij Opel-dealers is vrouw. Terwijl 50% van de auto's door vrouwen gekocht wordt. Het Duitse automerk wil daar iets aan doen en bedacht daarom samen met partner Randstad een experiment.

Opel vermomt zich als Jade
Reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, Opel en uitzendbureau Randstad verzonnen het fictieve bedrijf "Jade". De advertentie had een zogenaamde 'lifestyle & design look and feel' (een meisjesnaam in een rond lettertype en pastelkleur), maar de functieomschrijving was identiek aan die van de Opel-vacature.

Wat blijkt: de wervingscampagne voor Jade leverde binnen twee weken 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op, ten opzichte van 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten naar aanleiding van de Opel-vacature. Hiermee bevestigt Opel het beeld dat vrouwen liever bij een lifestylemerk solliciteren dan bij een autodealer.

De onthulling
Pas tijdens het gesprek maakte de recruiter bekend dat de vrouwen niet solliciteerden naar een baan bij een lifestylemerk, maar bij Opel. Zeven van de 41 vrouwen gaan door naar de volgende selectieronde. Zij vonden het dus niet bezwaarlijk dat ze bij een autodealer solliciteerden.

Enthousiasmeren
Suzan Bloemscheer van Randstad noemt het 'een bijzonder succesvol resultaat'. 'Wij hopen en verwachten door deze actie meer vrouwelijk verkooptalent te enthousiasmeren voor een verkoopfunctie in de autobranche.'

Diversiteit is ook uit zakelijk oogpunt belangrijk voor Opel. Uit een onderzoek van de autofabrikant blijkt dat karaktereigenschappen als klantgerichtheid en inlevingsvermogen, naast expertise, belangrijk bevonden bij de aankoop van een auto, en deze worden door de respondenten van het onderzoek vaker geassocieerd met vrouwen dan met mannen.

Klantbehoefte
Jeroen Maas, PR-manager bij Opel: 'We willen meer vrouwelijke autoverkopers, ook om tegemoet te komen aan de veranderende klantbehoefte. Opel wil een werkgever zijn waar volop ruimte is voor diversiteit op de nu nog door mannen gedomineerde werkvloer. Wij hopen met deze experimentele wervingscampagne invulling te kunnen geven aan deze behoefte.'

De film zelf is ook bedoeld als wervingstool. In totaal zijn er op dit moment 15 verkoopfuncties beschikbaar bij 10 deelnemende bedrijven. Vrouwen die geïnteresseerd zijn, kunnen tot 31 maart reageren.

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie