Twitter wordt bestuurd door een kleine elite

Ongeveer 20.000 twitteraars zijn verantwoordelijk voor de helft van het gebruik van twitter. Dit is de verrassende uitkomst van een onderzoek dat is verricht door een research team van Yahoo.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het betekent dat slechts 0.05% van de gebruikers van Twitter in belangrijke mate bepalend zijn voor het gebruik van de microblogsite. Een voorzichtige conclusie luidt dat Twitter geen social network meer is maar een platform waar een kleine “Twitter-elite” van ca. 20.000 gebruikers boodschappen plaatst die door vele gebruikers worden gelezen.

De onderzoekers analyseerden hiervoor 260 miljoen tweets en kwamen tot de conclusie dat ongeveer 50 procent van de gelezen tweets waren geplaatst door een select gezelschap dat ruwweg kan worden opgedeeld in de categorieën media, celebrities, organisaties, bloggers en algemeen.

De onderzoekers concluderen dat celebrities toch voornamelijk celebrities volgen en dat ook de rest van de categorieën voornamelijk elkaar volgt.

Ongeveer de helft van alle informatie die gepubliceerd wordt door de traditionele nieuwsmedia vindt zijn weg naar Twitter via het niet gereguleerde kanaal van “opion leaders” die hoewel ze te boek staan als reguliere twitteraars door hun grote schare volgers een zekere mate van autoriteit hebben verworven.

Het is ook interessant om te lezen dat onderzocht is welke links nu de langste levensduur hebben op Twitter. Het blijkt dat links die verwijzen naar nieuwsfeiten het kortst leven terwijl links die verwijzen naar video fragmenten of muziek steeds weer opnieuw opduiken eigenlijk zegt het onderzoek dat deze links een vrijwel onbeperkte levensduur hebben.

Ergens daartussen bevinden zich de links naar blogs die op Twitter ook een verrassend lange houdbaarheid tonen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat Twitter zich ontwikkelt van een social network naar een platform voor het delen van informatie.

Tot slot zegt het onderzoek een nieuw daglicht te werpen op een aantal traditionele communicatie regels. Lees het hele onderzoek op

Dit is de eerste posting van Tadek Solarz. Ik ben als consulting partner verbonden
aan Crossover holding. Je kunt me volgen op

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie