Vitalu doet aan ‘health-washing’ en hangt vervolgens een wazig verhaal op

Fabrikanten gebruiken onverminderd claims, afbeeldingen en namen om producten een gezond imago te geven. Consumentenbond: ‘Hardleers!'

Vitalu Crackers Voltarwe, bijna zo zoet als Maria-biscuits

De voedingsmiddelenindustrie gebruikt nog altijd trucs om voedingsmiddelen gezond te laten lijken. Hiermee zetten ze consumenten op het verkeerde been, vindt de Consumentenbond. Als sprekend voorbeeld noemt de bond de crackers van het aanlokkelijk klinkende Vitalu, een submerk van Liga (onderdeel van Mondelēz). ‘Dat heeft een graanhalm op de verpakking en bezigt de claim: “heerlijk voedzame cracker”. Dat klinkt gezond, maar de cracker bevat zoveel suiker dat het meer een biscuitje is.’ Van de vier varianten crackers die Vitalu voert, zijn er inderdaad twee* die een hoog suikergehalte hebben. ‘Voltarwe’ (18 per 100 gram) en ‘Meerzaden’ (16,5 gram). (Ter vergelijking, een Maria-biscuitje van Verkade bevat per 100 gram 19,9 gram suiker.)

De Consumentenbond vroeg Vitalu om een reactie. Dat blijkt met een wazige uitleg voor de als gezonde crackers vermomde biscuits te komen: ‘De Vitalu cracker meerzaden kan dankzij de zoete smaak ook zonder jam of chocolade smeerpasta gegeten worden.’ De Consumentenbond spreekt van ‘een vergezochte verklaring’.

 

Advertentie
advertisement

War on sugar

Het is niet de eerste keer dat de Consumentenbond aan de bel trekt voor ‘zogenaamd gezonde producten’. Vorig jaar rond deze tijd werd het issue ook al op de agenda gezet en de bond heeft zelfs een webpagina in het leven geroepen voor ‘De strijd tegen suiker’. Maar erg veel verbetering neemt de Consumentenbond niet waar. ‘We vinden steeds weer nieuwe voorbeelden van zogenaamd gezonde producten. Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken.'

De bond kwam bijvoorbeeld ook een bakje Albert Heijn zeewiersalade tegen met de claim ‘natuurlijk, lekker en gezond’, terwijl er wel 12 gram suikers in zit. (Reactie Albert Heijn: ‘Over de claim “Natuurlijk, lekker en Gezond” die online staat, moeten we zeggen dat deze niet geplaatst had mogen worden’. Albert Heijn heeft de claim inmiddels verwijderd.)

De Consumentenbond: ‘En Vifit Goedemorgen! ontbijtdrank prijst zichzelf aan met de claim “heerlijk gezond bij het ontbijt of gewoon tussendoor”. Maar dit drankje bevat meer suiker dan granen.’ (Reactie Vifit: ‘Ondanks onze zorgvuldige processen is er bij deze literverpakking iets misgegaan en staat toch het woord “gezond” op de verpakking.’)

Suiker, vet, zout

Behalve dat de fabrikanten aangesproken blijven worden door de Consumentenbond, blijft het in Den Haag en Brussel aandringen op maatregelen. ‘Hoopgevend is dat de Europese Commissie opnieuw aan de slag gaat met voedingsprofielen. Daarmee zijn veel van de claims niet meer toegestaan op producten die veel suiker, vet of zout bevatten.’

 

* De varianten 'Volkoren' en 'Tarwe' bevatten respectievelijk 2,1 en 4,5 gram suiker per 100 gram product.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie