Contextual Advertising: de nieuwe beste vriend van de consument

Door Jeroen Wirz, Sales Director Benelux bij Seedtag

De wereldwijde consumptie van content is in 2020 verdubbeld, en vertoont dit jaar geen tekenen van vertraging. Als consument hebben we toegang tot een ongelooflijke hoeveelheid artikelen, video's, sociale-mediapagina's en allerlei media die er advertenties naast kunnen publiceren. Zelden zul je content zien zonder advertentie - en als je geluk hebt, is die advertentie enigszins relevant voor jou. Maar hoewel het misschien leuk is om begroet te worden met reclame waar we ons in kunnen vinden, is die reclame vaak afkomstig van merken die gebruik maken van jouw gegevens om inzicht te krijgen in jouw interesses.


In een post-GDPR-wereld zijn consumenten zich meer dan ooit bewust van data privacy. Het komt erop neer dat ze niet willen dat organisaties toegang krijgen tot hun informatie - een bewering die wordt bevestigd door het feit dat 96% van de iOS 14.5-gebruikers in de VS advertentietracking blokkeert. Organisaties beginnen nu op deze gevoelens in te spelen. De nieuwe privacy-functie van Apple voor het blokkeren van advertenties is duidelijk in goede aarde gevallen bij klanten en volgens Deloitte zullen alle grote browsers het gebruik van third-party cookies in de komende twee jaar hebben geblokkeerd.

Creëer een strategie zonder cookies

We leven in een privacy-first world en merken moeten daarop inspelen als ze relevant willen blijven. Ze moeten manieren vinden om verantwoorde advertenties op een duurzame manier aan te bieden, personalisatie maar op een non-intrusive manier. En het begint allemaal met het ontwikkelen van vertrouwen.

Merken zullen weg moeten blijven van cookie based behavioural targeting, en in plaats daarvan kiezen om de kracht van contextuele AI te benutten. Net als behavioural targeting plaatst contextual advertising ook ads op relevante websites die de doelgroep kunnen bereiken. In plaats van gebruik te maken van cookies, maakt contextuele targeting echter gebruik van machine learning om specifieke informatie te verzamelen, zoals keywords, paginatypes, zinsdelen en media kanalen. Dit zorgt voor de meest relevante en aantrekkelijke communicatie zonder het gebruik van cookies.

Op de juiste manier vertrouwen opbouwen

In een wereld waarin consumenten zich meer dan ooit bewust zijn van hun privacy, moeten organisaties zich bewust inspannen om vertrouwen op te bouwen bij hun publiek. Volgens onderzoek van Clear Channel heeft slechts 34% van de consumenten het gevoel dat ze merken vertrouwen, terwijl 81% van de respondenten aangeeft dat vertrouwen de beslissende factor is bij het doen van een aankoop. 


Volgens een McKinsey-rapport uit 2020 beweert 71% van de respondenten dat ze geen zaken meer zouden doen met een bedrijf als ze het gevoel hebben dat hun gegevens worden gecompromitteerd. Door gebruik te maken van contextuele targeting kunnen merken niet alleen een gevoel van vertrouwen creëren bij hun publiek, maar kunnen ze ook relevante advertenties leveren zonder dat ze hun privégegevens nodig hebben.

Meer met contextual

Contextuele targeting verbetert de algehele effectiviteit van een advertentie, evenals de ervaring voor de consument. Door rekening te houden met sentiment, subcategorieën, brand suitability en brandsafety, kunnen marketeers advertenties leveren die beter zijn afgestemd op relevante doelgroepen. Contextuele targeting verbetert ook de herinnering aan advertenties en de aankoopintentie door verbeterde sentimentanalyse. Doordat advertenties uit de buurt worden gehouden van ongepaste content en blacklisted sites, is de brand safety volledig gewaarborgd.

Cookies helpen adverteerders inzicht te krijgen in gedragsgegevens en de browsegeschiedenis van het publiek waarop zij zich richten. Advertenties worden getoond op basis van specifieke segmenten in de doelgroep. Zonder echte kennis van waar hun klanten op reageren, is de kans echter groot dat advertenties niet specifiek aanslaan bij de doelgroepen. Behavioural advertising houdt geen rekening met meerdere mensen die hetzelfde apparaat gebruiken. Uiteindelijk kunnen advertenties, met een tracking op basis van browsergeschiedenis en cookies die nauwkeurig lijkt te zijn, heel gemakkelijk verkeerd getarget worden.

Wanneer advertenties irrelevant zijn, wekt de boodschap niet alleen geen interesse, maar is deze ook schadelijk voor de gebruikerservaring. Consumenten kunnen geïrriteerd raken door berichten die niet op hun interesses zijn afgestemd en hen nu op het internet blijven achtervolgen.

De beste vriend van de consument

Merken zouden een cookie vrije toekomst moeten omarmen - een toekomst waarin behavioural targeting wordt vermeden en de gebruikerservaring wordt aangevuld met echt gepersonaliseerde berichten. In dat opzicht is contextual targeting de echte winnaar. Zonder de noodzaak om te vertrouwen op gegevens van derden, en met een verhoogde focus op creativiteit, context en relevantie, kan contextual advertising zeer effectieve, gerichte campagnes opleveren die het vertrouwen van de consument opbouwen en de gebruikerservaring verbeteren.

Plaats als eerste een reactie