DDMA: socialemediaplatformen boycotten lost niets op

Nederlandse branchevereniging reageert op brief van negentien Europarlementariërs die advertentiestop op sociale media willen.

Dole777/Unsplash

DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, is het niet met negentien Europarlementariërs eens dat Europese bedrijven moeten stoppen met adverteren op sociale media als Facebook. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Europarlementariërs schreven eerder deze week een brief waarin ze de bestuursvoorzitters van de grootste Europese bedrijven oproepen om hun sociale media-advertenties te staken. De politici stellen dat advertenties van bedrijven bijdragen aan het verspreiden van nepnieuws en haatzaaiende berichten op bekende socialemediaplatformen. 

Volgens DDMA zijn de zorgen van de Europarlementariërs herkenbaar maar is een boycot van socialemediaplatforms niet de oplossing voor deze problemen. 'Een boycot van advertentieplatformen of zelfs een verbod op gepersonaliseerd adverteren is dan ook disproportioneel, schadelijk voor met name MKB’ers en bovendien niet nodig', schrijft de branchevereniging. 

Advertentie
advertisement

Bedrijfsleven en overheden moeten samenwerken

Liever pleit DDMA voor meer samenwerking tussen het bedrijfsleven en overheden, om zo tot betere socialemediaplatformen te komen. De branchevereniging noemt meer transparantie over datagebruik voor gepersonaliseerde advertenties één van de speerpunten. De Europese Digital Services Act (DSA) die binnenkort in werking treedt, verplicht socialemediaplatformen om meer informatie te geven over waarom gebruikers bepaalde online advertenties te zien krijgen. DDMA zegt de ingang van de DSA 'toe te juichen'. 

Ook vindt de branchevereniging dat overheden - inclusief die van Nederland - meer voorlichting en tools mogen geven aan bedrijven om de AVG-privacywet beter na te leven. Specifiek op het gebied van gepersonaliseerd adverteren met zo min mogelijk persoonsgegevens én waarbij de gebruiker de controle heeft over de persoonsgegevens die wél gebruikt worden. Lang niet alle bedrijven weten nu hoe het moet, zo is ook de DDMA zich bewust. 'Als branchevereniging is het onze taak om goede voorbeelden actief te verspreiden en organisaties te helpen data verantwoord in te zetten.'

DDMA pleit voor meer handhaving door de overheid

Om het juiste gebruik van online advertenties te stimuleren, is de branchevereniging ook voorstander van meer overheidshandhaving. Of dat gaat gebeuren is de vraag, want de betrokken overheidsinstanties hebben het al druk en krijgen het alleen maar drukker. Zo komt privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens om in het werk en krijgt het geen hoger budget of personeel om beter te kunnen handhaven. 

En de Autoriteit Consument & Markt moet vanaf volgend jaar ook bedrijven gaan controleren of zij gebruikmaken van nepreviews. Adformatie schreef vorige week een premium-artikel over de blijdschap van de branche over het aanstaande verbod op nepreviews.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie