Love poep

De Maag Lever Darm Stichting richt zich met de beweging ‘love poep’ op het belang van goed poepen. Huh?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De poep spettert van de site  af. Voor het belang van goed poepen, doe de poep check! Goed poepen is eigenlijk net zo belangrijk als eten en drinken. Aldus de Maag Lever Darm Stichting. Het gist en borrelt in darmenland merkte ik, toen ik deze week een presentatie kreeg door Jeroen Jansen van  IJburg. Dat is een van de plekken waar mensen terecht kunnen voor het landelijk bevolkingsonderzoek darmkanker.

RIVM

Dit onderzoek vindt plaats op initiatief van het . Met het bevolkingsonderzoek kan darmkanker worden voorkomen of in een vroegtijdig stadium worden ontdekt en behandeld. Als darmkanker vroegtijdig wordt ontdekt, is de kans op genezing groter en de behandeling minder zwaar. Het bevolkingsonderzoek kan over de periode 2010 tot 2039 een gemiddelde van 1.400 sterfgevallen aan darmkanker per jaar voorkomen. En omdat darmkanker zich in de meeste gevallen pas op oudere leeftijd manifesteert, richt het onderzoek zich op mannen en vrouwen van 55 jaar en ouder.

Een buisje via de post

Een enorme operatie, waarbij de doelgroep per post een buisje ontvangt. Dat buisje daar moet poep in, dat wordt onderzocht op bloedsporen. En als die er blijken te zijn, dan vindt nader onderzoek plaats. Op plekken zoals bij Polidirect wordt dan met een colonscopie het slijmvlies van de dikke darm gecontroleerd op afwijkingen. Dat kan een kleine afwijking zijn, in de vorm van een poliep die direct verwijderd kan worden. Of een grote afwijking in de vorm van darmkanker. Hoe eerder de diagnose, hoe groter de kans op het voorkómen van darmkanker. En: in de meeste gevallen merken mensen totaal niet dat er iets mis is. Dat onderstreept de noodzaak van deelname aan dit onderzoek.

Jolige aanpak

Een mooie communicatie-case: hoe kun je op de meest effectieve manier mensen activeren tot deelname aan dit onderzoek? RIVM doet dat op de traditionele manier: een brief met een folder. Die er in het Nederlands, Engels, Turks en Arabisch is. Geen grote campagne, geen toeters en bellen. Dan pakt de Maag Lever Darm Stichting het wel anders aan. Hier is over nagedacht: over ontlasting moet je gewoon kunnen praten. En tjsa, waarom dan geen humoristische insteek? Scatofielen zullen smullen van wat hier wordt voorgeschoteld. Ik vraag me alleen sterk af of de gemiddelde aangeschreven oudere Nederlander zich herkent in de gekozen jolige aanpak. Die is toch eerder op zoek naar feiten en geruststellende informatie over het onderzoek.

Voorlichting en fondsenwerving

Misschien is in dat geval een betere insteek die van de  een initiatief van Marthen Bakker, een bevlogen marketeer die nadat zijn vader aan de gevolgen van darmkanker was overleden, een stichting oprichtte met als doel voorlichting te geven en fondsenwerving te doen voor onderzoek naar darmkanker.

En dan is er nog een vierde communicator/vraagbaak over kanker: KWF Kankerbestrijding. Op de  een stellingname voor een bevolkingsonderzoek, mooie en een aantal brochures.

Via de kapper

Grote vraag natuurlijk is of dit alles gaat leiden tot een massale deelname aan het bevolkingsonderzoek. Ik ben bang dat de &;Love poep&; beweging niet veel effect zal hebben op het deelnemen aan dit onderzoek. Het is wel mijn overtuiging dat de meest effectieve manier is, mensen elkaar dit verhaal te laten vertellen, gebruik te maken van netwerken en communities. Misschien wel via de kapper, zoals het mooie voorbeeld van voorlichting over borstkanker uit de Tipping Point.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie