SEA adverteren werd in 7 jaar ruim 50% duurder

Stijgende Google advertentiekosten bedreigen rendement middelgrote webshop

De kosten voor Google Ads zijn afgelopen jaren sterk gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Brandfirm. Het online marketingbureau analyseerde 6 miljard vertoningen, 50 miljoen klikken en 22 miljoen euro aan advertentiebestedingen tussen 2011 en 2018. Hieruit blijkt dat de kosten van het werven van bezoekers op de desktop in zeven jaar is gestegen van 36 cent naar 56 cent per vertoning. Omgerekend komt dit neer op een stijging van 55%. De kosten voor het werven van bezoekers op mobiele device nam over dezelfde periode toe van 26 cent naar 33 cent, of 26%.
 

Zorgwekkend

De prijsstijging doet vooral pijn bij middelgrote webshops, zegt Christiaan Pol, directeur van Brandfirm. Om zichtbaarheid te krijgen moeten zij op zoekwoorden bieden tegen spelers als Coolblue en bol.com, ‘Sommige van deze webshops geven structureel meer uit aan Google advertenties dan het ze oplevert. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling die niet snel zal ophouden. Want de economie blijft groeien, waardoor de vraag stijgt en de advertentiekosten verder oplopen.

Een alternatief voor SEA is volgens Pol meer aandacht te leggen op loyaliteit. Het behouden van een klant is goedkoper dan het werven van een klant. Te veel webshops richten hun KPI’s in op de kosten per nieuwe klant, in plaats van de customer lifetime value (CLTV). Wees constant bezig met de CLTV en hoe je deze waarde kunt verhogen; stimuleer bijvoorbeeld herhaalaankopen.’ Kostenverlaging is daarnaast haalbaar door budget te verplaatsen naar werving via mobile.


Juiste doelgroep

Ook adviseert Pol om gebruik te maken van campaign automation en slim gebruik te maken van data. ‘Meet de performance van branding dan ook, door inzicht te verkrijgen in de campagne-impact op brand awareness. Zo weet je zeker dat je de juiste doelgroep bereikt.’

Advertentie

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kevin de Mooij
Sluit goed aan op de bevindingen uit het Search Rapport 2018;
https://ddma.nl/actueel/onderzoek-toont-aan-search-advertising-blijft-ongekend-populair/

Echter vraag ik me na deze analyse nog wel het e.e.a. af:

_SEA adverteren werd in 7 jaar ruim 50% duurder_

Deze conclusie houdt geen rekening met de enorme groei van mobile gedurende de periode 2011-2018. Als je rekening houdt met een groter aandeel zoekvolume tegenwoordig, is een stijging van 50% ruim te hoog ingeschat - wat zou dit percentage zijn als je de ontwikkeling op device meeneemt?

_Hieruit blijkt dat de kosten van het werven van bezoekers op de desktop in zeven jaar is gestegen van 36 cent naar 56 cent per vertoning._

Typefoutje denk ik - moet 56 cent per klik zijn.

_Het online marketingbureau analyseerde 6 miljard vertoningen, 50 miljoen klikken_

Dus een gemiddelde CTR van 0,8%? Dat is voor Search wel aan de lage kant... zijn er niet per ongeluk display- of video interacties meegenomen in de analyse?

_Een alternatief voor SEA is volgens Pol meer aandacht te leggen op loyaliteit. Het behouden van een klant is goedkoper dan het werven van een klant. Te veel webshops richten hun KPI’s in op de kosten per nieuwe klant, in plaats van de customer lifetime value (CLTV)._

Dit zou voor mij eerder een reden zijn om de CPC's verder op te kunnen hoger; want de rendabiliteit van de clicks gaat omhoog wanneer ik ook herhalingsaankopen meereken t.o.v. enkel de CPA van de eerste conversie, toch?

Verder natuurlijk interessant onderzoek - ben benieuwd naar eventuele aanvullende cijfers & opmerkingen om de resultaten uit het artikel beter te kunnen duiden :)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie