Verslag vanaf Emerce E-day 2010 (Deel2)

  • Blog
  • 18 September 2010
  • Sjef Kerkhofs
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Gisteren was alweer de vijfde editie van Emerce eDay in de Van Nelle fabriek in Rotterdam. Gisteren plaatsten we al het van het verslag. Hierbij het vervolg met presentaties rondom overnames in de onlinemarketingsector, veranderingen in de investeringsindustrie en inspiratie voor verdienmodellen.

Internet marketing services: een nieuwe consolidatieslag (Deloitte)

SEO SEA, emailmarketing, social media en mobile. Allemaal onlinemarketingspecialismen die erbij zijn gekomen, met gespecialiseerde bureaus. Breed gezien helpt onlinemarketing bij de 'online customer journey'.

Internet wordt 'core to the business'. Als klanten niet via internet de weg naar je weten te vinden, valt je business weg. Hierdoor zullen we volgens Deloitte in toenemende mate zien dat grote corporates internet niet meer aan kleine partijen overlaten, maar alleen met grote partners in zee willen. Dit leid tot een overnameslag waar uiteindelijk vele kleine spelers zullen opgaan in een grote.

Tijdens deze consolidatieslag zullen veel horizontale and verticale integraties in de waardeketen plaatsvinden. Dit biedt kansen voor ondernemers die overgenomen kunnen worden door mediabureaus, IT services en zelfs callcenters die over willen naar email marketing. Hierdoor zullen grote clusters van bedrijven ontstaan.

De online marketing industrie is een groei sector die richting zijn volwassenheid gaat. Nu vinden veel overnames plaats die de traditionele media en marketing grenzen vervagen. Volgens Deloitte zullen we over 5 tot 10 een 2e consolidatieslag zien waar afdelingen weer worden afgestoten een de traditionele structuur van agency, media bureau en publisher terug komt.

Paul Kedrosky: Disruption in the VC industry

gaf een inspirerende presentatie over hoe de Venture Capital industrie momenteel van binnenuit wordt verstoord, waarbij ondernemers bevrijd worden van de traditionele VC industrie.

VC speelt een belangrijke rol voor het herstel van de economie, maar de industrie is de afgelopen tien jaar door een toeloop van fondsen gaan onderpresteren. Om de industrie te herstellen zal deze 50% moeten krimpen. Een jonge generatie venture kapitalisten met kleinere budgetten is wat de VS nodig heeft volgens Kedrosky. De ondernemers gemeenschap in de VS heeft de oude VC spelers verlaten en is opzoek gegaan naar de nieuwe generatie VCs zoals . Jonge VCs die kleine bedragen van rond de 10 miljoen dollar beheren.

De kosten om een startup te beginnen zijn enorm afgenomen en hiermee ook de macht van de oude grote VC bedrijven. En dit is goed nieuws voor ondernemers volgens Kedrosky. Het zijn de ondernemers die nu het verhaal zijn. Op websites als thefunded.com en venturehacks.com delen zij hun verhaal en kunnen anderen ondernemers voorbeelden vinden van goede investering deals.

Kedrosky sluit af met een tip voor ondernemers: “Find a 10 billion market, be a vandel and make it into a 1 billion market. The big players can't handle with these margins”

Derek Sivers: Profit models

gaf een presentatie over 'Profit models' oftewel verdienmodellen. Hij stelt dat ondernemingen meer moeten nadenken over waar hun winsten vandaan komen en hoe verdienmodellen kunnen veranderen of wegvallen in de loopt van tijd. Ook is het goed om meerdere opties tot verdienmodellen te hebben in het geval eentje wegvalt. Hij presenteerde de volgende 10 verdienmodel strategieën ter inspiratie:

Consumer solution profit

Customize het product op eigen kosten voor de klant door intern mee te lopen bij bijvoorbeeld software ontwikkeling. Uiteindelijk zorgt deze investering en binding voor een winst over een langere tijdsperiode.

Pyramid profit

Begin met een standaard aanbod en creëer daarna een 'firewall' die nieuwe toetreders buitensluit. Hiervoor kan de bestaande infrastructuur gebruik worden om een lager segment product zo goedkoop te creëren dat anderen de markt niet kunnen betreden. Mattel is hier een voorbeeld van waarbij ze bijna tegen kostprijs een lagere kwaliteit pop maken om de namaak Barbie fabrikanten overbodig te maken. Vervolgens werd de piramide afgemaakt door in het hoge segment limited edition Barbies uit te brengen.

Aftersale profit

Prijs dure producten op break-even en gebruik after sale producten zoals tassen en kabels om winst uit te halen. Mensen zijn minder prijs gevoelig voor deze kleine producten, maar gebruiken voor dure producten zoals laptops vaak vergelijking sites waarbij de goedkoopste (al is het een euro) bovenaan verschijnt.

Multi-component profit
Het zelfde product, dezelfde consument, maar een andere oplossing. Neem het voorbeeld van Colca-Cola flesjes. De kleinere flessen en blikjes zijn duurder gezien de inhoud, maar bieden op verschillende tijdstippen een andere oplossing.

Profit-multipier profit

Gebruik een ontwikkeld onderdeel voor meerdere producten. Zoals bijvoorbeeld Disney doet met gecreëerde karakters die voor verschillende producten en films gebruikt worden.

Time profit

Door volop te investeren voor de lancering van een product kan de maximale winstgevendheid eruit gehaald worden voordat imitators op de markt verschijnen. Deze aanpak raad het uitbrengen van beta fases aan het publiek dus af, dit zou alleen imitators de kans geven sneller hun product uit te brengen.

New product profit

Over investeren in het eerste deel van de product levenscyclus en wanneer de groei eruit is hard snijden in de kosten om zo de maximale winst te behalen uit het product.

Transaction scale profit

Limiteren tot alleen grote transacties. Niet zomaar alle kleine opdrachten accepteren. Tijd is beperkt en hierdoor zijn vaak grote transacties winstgevender. Dit is goed te zien bij makelaars die zich alleen op het top segment richten zijn over het algemeen winstgevender.

Dit artikel is geschreven door

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie