Vijf Nederlandse organisaties die nu al ervaring opdoen met ‘voice assistenten'

Philips maakt goede sier met Hue, KLM slaat de plank mis met Blue Dot en Albert Heijn gaat wellicht zelf interactieve praatpalen introduceren.

door Maarten Lens-FitzGerald

Of we de Nederlandse versie van de Google Home of Amazon Alexa dit jaar mogen verwelkomen, valt nog te bezien. Toch zijn er al diverse Nederlandse bedrijven die bewust inzetten op het nieuwe kanaal. Logisch, want voice assistenten blijken een hit. In de VS zijn er in drie jaar al meer dan 38 miljoen van verkocht. Het gebruik groeit hard, terwijl dat van tv, web en apps vermindert.

'Voice’ is het logische kanaal waar het budget naar verhuist als het mediagebruik van de consument verandert. Vijf Nederlandse organisaties zijn alvast begonnen om te ontdekken wat dit voor ze kan betekenen. Hieronder overzicht. Mis ik een ‘voice dienst' uit Nederland? Laat het me weten!

KLM Blue Bot


Bots zijn voor KLM niet nieuw. Op Facebook Messenger en WeChat bieden ze al langer de mogelijkheid om via een bot tickets te boeken.

Met Blue Dot heeft de luchtvaartmaatschappij nu ook een voicegestuurde inpakhulp. Je kunt deze activeren op een Google Home device door “Start KLM” uit te spreken. Vervolgens maak je kennis met BB (Blue Bot). Deze ‘voice assistent' vraagt hoe lang je weg gaat en waar de reis naar toe gaat. Als een moeder helpt ze je vervolgens met het inpakken van je koffer

Het voelt allemaal wat geforceerd. Zo moet ik keer op keer bevestigen dat ik mijn paspoort, ondergoed en schoenen hebt ingepakt.

Deze case is wat mij betreft iets te frivool. Leuk bedacht, maar het lost niet echt een probleem op. Wie heeft er een inpakprobleem? Als reiziger wil je antwoorden op andere, meer prangende vragen, zoals “Hoe boek ik mijn vlucht om”, “Is mijn vlucht vertraagd?” en “Welke spullen mag ik niet meenemen in de cabine?”.

De eerste stap als je een voice assistent gaat ontwikkelen, is het kiezen van een relevant probleem. Gemiste kans

https://blog.klm.com/nl/nooit-meer-iets-vergeten-met-klms-pack-assistant/

 


Blendle Audio


Online kiosk Blendle lanceerde in januari dit jaar Blendle Audio. Premium abonnees kunnen elke ochtend een samenvatting van het nieuws beluisteren. Bij wijze van gimmick begroet Blendle je  door je aan te spreken met je eigen naam. Leuk!

De artikelen worden voorgelezen door studenten van de School voor Journalistiek. Die studenten beginnenpas net en dat hoor je. Verder werkt het allemaal reuze eenvoudig. Zet de service aan en je krijgt een samenvatting van het nieuws van de dag. Vervolgens komen er een paar langere artikelen voorbij.

Eerlijk gezegd is dit geen interactieve dienst, meer een podcast service. Op de praatpalen van Amazon en Google zijn podcasts populair. Een goede keuze dus en passend bij Blendle. Over het gebruik van de nieuwe dienst is nog weinig bekend, behalve dat meer dan de helft van de gebruikers die aan een Blende Audio uitzending beginnen deze ook echt afluisteren.

https://medium.com/@AlexanderNL/vandaag-introduceren-we-blendle-audio-14a0c6880316

 

VPRO experimenteert 

VPRO heeft nog geen eigen ‘voicedienst', maar ze experimenteren wel. Begin deze maand kwamen achterban en fans twee dagen samen voor een hackathon. Doel was verhalende toepassingen te maken voor de Amazon praatpaal Alexa.

En we hebben een winnaar! Deze heet “Secret Society of Poetic Alexa Adventurers” en het is een interactief hoorspel dat gebruik maakt van andere media voor hints en opdrachten.

Vast een leuk idee, alleen moeilijk uitwerkbaar. Maar goed, het ging om het idee. Wat VPRO dan wel gaat doen? Geen idee, maar kijkend naar hun stevige ervaring met nieuwe media kijk ik er naar uit.

https://www.vpro.nl/medialab/nieuws/2018/Verslag-Hackathon7.html

 

Albert Heijn is er klaar voor



Wouter Kolk, ceo van Albert Hein/Delhaize, was onlangs te gast bij de podcast van Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth, oprichters van respectievelijk Blendle en de Correspondent. In de podcast vroegen zij stevig door over AH's plannen met betrekking tot praatpalen. En dat leverde een paar interessante inkijkjes op.

Conclusie: Albert Heijn is klaar om te lanceren zodra Google Home in Nederland komt. AH wil niet op Alexa omdat Amazon een directe concurrent is van AH vanwege de aankoop van Whole Foods.

Wouter haalde aan dat AH lang geleden hielp om koelkasten te verkopen om de markt te ontwikkelen. Wellicht dat ze ditmaal hun eigen praatpalen gaan introduceren? Met Siri (Apple) kun je nu al boodschappen inspreken in de Appie app, dus ervaring hebben ze. Of ze er bij AH ook echt klaar voor zijn? We zullen het zien zodra Google Home in het Nederlands uitkomt.

https://techniekinnederland.nl/nl/index.php?title=De_invloed_van_de_supermarkt_op_eetpatroon_en_keukeninrichting

 

Philips Hue, het echte heldenverhaal


Met de genetwerkte ledlichten van Philips Hue kun je alle kleuren van de regenboog als licht instellen. Voorheen kon je die alleen met de bijbehorende app, met de introductie van praatpalen is het gebruikersgemak aanzienlijk verbeterd.

Het sterke van ‘voice’ is dat je zonder je handen iets kan aansturen. Thuis gebruiken we Hue dagelijks en alleen nog met voice zetten we de lichten aan en uit.

Intussen heeft Ikea eveneens genetwerkte lichten in het assortiment in een lagere prijs categorie. Ook die zijn via je stem aan te sturen.

https://www2.meethue.com/en-us/friends-of-hue/amazon-alexa

 

De komende maanden zal deze lijst ongetwijfeld aanzienlijk groeien. Kijkend naar de adoptiecijfers, is het voor marketeers nu het moment om te beginnen met leren. 

Hoe kan je het beste beginnen? Volg deze stappen:

  • Start met een echt business probleem (zie voorbeeld KLM)
  • Test in een omgeving met laag risico. Zo ontdek je ongewilde consequenties.
  • Ontwikkel interne expertise. Of je nu alles zelf doet of met een partner werk, zorg dat je goed begrijpt wat de voordelen en de risico’s zijn.
  • Maak een business case om de uitrol te beargumenteren

Als je nu begint te leren, ben je zeker niet te vroeg. Investeer in voice en neem het geleerde mee, zodat je straks met design sprints aan de gang kunt gaan.


Maarten Lens-FitzGerald is spreker, ondernemer en consultant over toekomst van werk, transformatie en voice diensten. Tevens oprichter van Layar, Teamily en Associate Partner bij Moore Amsterdam

Foto credit: www.nextdayblinds.com/

Advertentie