Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat je kan doen nu Google Optimize stopt

Dit zijn je opties om ook na september 2023 door te blijven gaan met website-experimenten en A/B-testen. Inclusief gids met alternatieven.
Partner
DEPT®

DEPT® is half technologiebedrijf, half marketingbureau – en precies die combinatie maakt ons in staat om de meest ambitieuze merken van vandaag te helpen bouwen aan de kansen van morgen.

Met ruim 4.000 AI-native specialisten in meer dan 30 kantoren op vijf continenten, lopen we voorop in het ontwikkelen van oplossingen op het gebied van Brand & Media, Customer Experience, Commerce Growth en Technology & Data. Daarmee zetten we de toon voor het volgende digitale tijdperk, voor merken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer.

Maar vooruitgang betekent voor ons meer dan innovatie alleen. Sinds 2021 zijn we Climate Neutral en B Corp gecertificeerd, omdat we geloven dat creativiteit en technologie pas echt krachtig zijn als ze ook een positieve impact maken op de wereld. www.deptagency.com

Wat je kan doen nu Google Optimize stopt

In januari kondigde Google publiekelijk aan dat het zijn freemium-tool voor website-experimenten en A/B-tests, Google Optimize, na 30 september 2023 aan de wilgen hangt. Laten we nagaan wat we op dit moment weten en waarom je nu al moet nadenken over hoe je vanaf eind september verder gaat.

Wat we tot nu toe weten

Google Optimize werd meer dan vijf jaar geleden gelanceerd om merken en bedrijven te helpen hun UX gemakkelijk te testen en te verbeteren. Volgens Google is het echter niet meer up-to-date omdat het “niet veel van de functies en diensten heeft waar onze klanten naar vragen en die zij nodig hebben om experimenten te testen.”

De webgigant stopt daarom eind september van dit jaar met de tool. Tot dan blijft Optimize in z’n huidige vorm beschikbaar. Google heeft verder beloofd dat het gaat investeren in A/B-testintegraties van derden voor Google Analytics 4. In eerste instantie zullen ze samenwerken met Optimizely, A/B Tasty en VWO. Na een controleperiode worden ook andere integraties aangekondigd.

Wat je nu kan doen

Er is geen reden tot paniek. Als je momenteel Google Optimize gebruikt voor A/B-tests en/of personalisatie, heb je twee opties:

1. Blijf doen wat je nu doet (en schakel over naar GA4)

Blijf Google Optimize gebruiken voor je experimenteerprogramma, maar zorg ervoor dat je je Universal Analytics (die in juli 2023 afloopt) overzet naar Google Analytics 4 en wacht op verdere informatie van Google over de A/B-testintegraties van derden. Ontdek in onze handige gids hoe je kan overstappen naar Google Analytics 4.

2. Achterhaal je vereisten en zoek alternatieven

Als je besluit om naar alternatieve oplossingen te zoeken voordat Google Optimize ermee stopt, begin dan met het verzamelen van je vereisten en denk na over de use cases waarin je nieuwe tools gaat gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan welke soort tests je gaat uitvoeren, welke targetingopties je nodig hebt en met welke doelgroepen je wilt testen.

Hoe DEPT® erover denkt

Er is geen ‘one size fits all’-oplossing. Als je altijd Google Optimize hebt gebruikt, is de kans groot dat een gratis alternatief of een betaalbaar instapplan goede opties zijn om je werk voort te zetten. Welke tool je kiest, hangt sterk af van de functies die je nodig hebt, de hoeveelheid websiteverkeer en je use cases.

Sommige tools hebben een gratis proefperiode of bieden gratis productdemo’s aan. Wij raden je aan om bekend te raken met een aantal alternatieven. Schrijf je bijvoorbeeld in voor demo’s of tests van een aantal tools.

Meer advies nodig? De CRO-experts van DEPT® hebben een reeks alternatieve tools van bekende, lang bestaande en beste aanbieders samengesteld. Variërend van gratis instapmodellen tot dure bedrijfsoplossingen.

Download de gratis gids via https://dept.ly/3lK8nn2

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DEPT®

DEPT® is half technologiebedrijf, half marketingbureau – en precies die combinatie maakt ons in staat om de meest ambitieuze merken van vandaag te helpen bouwen aan de kansen van morgen.

Met ruim 4.000 AI-native specialisten in meer dan 30 kantoren op vijf continenten, lopen we voorop in het ontwikkelen van oplossingen op het gebied van Brand & Media, Customer Experience, Commerce Growth en Technology & Data. Daarmee zetten we de toon voor het volgende digitale tijdperk, voor merken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer.

Maar vooruitgang betekent voor ons meer dan innovatie alleen. Sinds 2021 zijn we Climate Neutral en B Corp gecertificeerd, omdat we geloven dat creativiteit en technologie pas echt krachtig zijn als ze ook een positieve impact maken op de wereld. www.deptagency.com

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in