Overslaan en naar de inhoud gaan

Cultuurgebonden bladen steeds populairder

Steeds meer allochtonen in Nederland kopen en lezen cultuurgebonden tijdschriften.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bekendheid en bereik zijn ten opzichte van 2003 fors toegenomen, zo blijkt uit onderzoek (gehouden in april 2005) van het multiculturele communicatie- en onderzoeksbureau MCA Communicatie, onder 978 Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen en Nederlanders van 15 jaar en ouder.

In Nederland worden volgens MCA ongeveer 130 bladen uitgegeven die zich richten op allochtone lezersgroepen, of gaan over de multiculturele samenleving.
Het aanbod is dit jaar toegenomen met de vrouwenbladen SEN, Mavis en recentelijk Colorfull magazine. In het onderzoek is het laatste blad niet meegenomen. SEN scoort momenteel een redelijke bekendheid onder Marokkanen en vooral Turken. Nederlandse respondenten lijken SEN en andere multiculturele bladen nog niet echt gevonden te hebben.

Het Marokkaanse jongerenblad Mzine is veruit het populairste blad in de Marokkaanse gemeenschap (bekendheid 49 procent, bereik 38 procent). Bij Turken blijft Ekin de populairste uitgave (bekendheid 55 procent, bereik 45 procent). De meeste cultuurgebonden uitgaven voor de Turkse doelgroep zijn zowel in het Turks als in het Nederlands te lezen en berichten voornamelijk over de Nederlandse samenleving.

Bladen voor Surinamers en Antillianen daarentegen zijn vooral gericht op lifestyle en uitgaan. Het blad Pleasure is bij beide doelgroepen de absolute favoriet (bekendheid resp.77-95 procent, bereik resp. 63-89 procent). Bekijk hier het .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in