Zo genieten bladen als Mzine bij de Marokkaanse doelgroep, Ekin bij de Turkse doelgroep en het blad Pleasure bij Surinamers en Antillianen een bekendheid van 50 tot zelfs 95 procent.
Bekendheid en bereik zijn ten opzichte van 2003 fors toegenomen, zo blijkt uit onderzoek (gehouden in april 2005) van het multiculturele communicatie- en onderzoeksbureau MCA Communicatie, onder 978 Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen en Nederlanders van 15 jaar en ouder.
In Nederland worden volgens MCA ongeveer 130 bladen uitgegeven die zich richten op allochtone lezersgroepen, of gaan over de multiculturele samenleving.
Het aanbod is dit jaar toegenomen met de vrouwenbladen SEN, Mavis en recentelijk Colorfull magazine. In het onderzoek is het laatste blad niet meegenomen. SEN scoort momenteel een redelijke bekendheid onder Marokkanen en vooral Turken. Nederlandse respondenten lijken SEN en andere multiculturele bladen nog niet echt gevonden te hebben.
Het Marokkaanse jongerenblad Mzine is veruit het populairste blad in de Marokkaanse gemeenschap (bekendheid 49 procent, bereik 38 procent). Bij Turken blijft Ekin de populairste uitgave (bekendheid 55 procent, bereik 45 procent). De meeste cultuurgebonden uitgaven voor de Turkse doelgroep zijn zowel in het Turks als in het Nederlands te lezen en berichten voornamelijk over de Nederlandse samenleving.
Bladen voor Surinamers en Antillianen daarentegen zijn vooral gericht op lifestyle en uitgaan. Het blad Pleasure is bij beide doelgroepen de absolute favoriet (bekendheid resp.77-95 procent, bereik resp. 63-89 procent). Bekijk hier het gehele onderzoek.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu