Overslaan en naar de inhoud gaan

De Mol zet Sanoma verder onder druk via media

John de Mol legt de zwarte piet in een interview met het Financieele Dagblad bij Sanoma neer. ‘Geen vertrouwen meer in Hans Edin.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Begin december deed John de Mol nog een bod van 373 miljoen euro op SBS, daarmee waardeerde hij de broadcaster op 520 miljoen euro. In 2011 betaalden Sanoma en Talpa gezamenlijk ruim een miljard voor SBS Broadcasting. Sanoma liet weten niet in te willen gaan op het bod van De Mol.

related partner content for mobile comes here

De onvrede over de samenwerking – of het ontbreken daarvan – is nu kennelijk zo groot bij De Mol dat hij zijn hart lucht bij het FD. Daarin zegt hij dat er een onwerkbare situatie is ontstaan omdat SBS niet bereid zou zijn om voldoende te investeren in SBS. Zo zou Sanoma niet bereid zijn om een deel van de kosten van de nieuw te lanceren reality show Utopia op zich te nemen.

De Mol laat in het vraaggesprek met het FD niet veel ruimte voor verdere samenwerking. Zo zegt hij dat Sanoma ‘letterlijk in brand staat’ en zegt hij het vertrouwen in de ceo van SBS, Hans Edin op: ‘De man is compleet onzichtbaar.’ Verder heeft De Mol Jerry Hoff naar voren geschoven als nieuwe commissaris. Hij vervangt Pim Schmitz, de ceo van Talpa. Hoff - advocaat - moet ervoor zorgen dat ‘de afspraken in de aandeelhoudersvergadering worden nageleefd’.

Ondanks de gebezigde oorlogstaal zegt De Mol dat hij het liefst schouder aan schouder verder gaat met Sanoma. ‘En anders moeten ze maar ingaan op mijn bod.’

Sanoma heeft naar aanleiding van het interview een perscommuniqué uitgegeven waarin het nog eens benadrukt dat Sanoma een duidelijk beeld heeft van de toekomst van media en dat het op 31 oktober een heldere strategie heeft aangekondigd. &;Die gaan wij nu uitvoeren. Wij investeren in de transformatiestrategie voor onze leidende multimediapositie in Nederland en Finland, maken duidelijke keuzes en investeren in de ontwikkeling. SBS heeft hierbij een sleutelrol.&; Voorts zegt Sanoma dat de financiële positie stabiel is. &;Dat blijkt uit onze derde-kwartaalsresultaten. Sanoma blijft meer dan ooit gecommitteerd om het succes van SBS te vergroten.&;

In een reactie aan Adformatie zegt de woordvoerder van Sanoma dat hij nog nooit een overname tot stand heeft zien komen door het debat in de media op te zoeken. Sanoma neemt nota van het interview, maar wil zich niet in het &;debat-via-de-media&; laten lokken. Volgens Sanoma beschadigt De Mol mensen in het interview. Daar zegt het mediabedrijf niet in mee te willen gaan. 

Sanoma topman Harri-Pekka Kaukonen zegt vanuit Finland tegen RTLZ dat het de schuld van John de Mol is, dat SBS niet scoort. &;Zijn bedrijf Talpa gaat namelijk over de programmering.&; Kaukonen wil niet praten over de verkoop van het Sanoma-aandeel aan Talpa. Mocht De Mol zijn aandeel willen verkopen aan Sanoma, dan is daar wat betreft Kaukonen wél over te praten. Overigens ontkent Kaukonen dat er een onwerkbare situatie is ontstaan, zoals De Mol beweert. Kaukonen: &;Er valt juist nog prima samen te werken.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in