Overslaan en naar de inhoud gaan

Stichting Consumentenlijn Telemarketing komt met belmewel.nu-register

Consumenten stellen zelfs in tijden van crisis verkooptelefoontjes van nieuwe aanbieders niet op prijs, blijkt uit onderzoek van Intomart…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Via worden consumenten opgeroepen om een goede afweging te maken, voordat men zich definitief onbereikbaar maakt voor telefoontjes met een commerciële of ideële doelstelling.

Nederlanders worden gemiddeld 141 keer per maand gebeld door familie, vrienden, collega's en anderen. 5,5 telefoontjes ‘(vier procent) komen van telefonische aanbieders. Bellen door telemarketeers wordt niet als erg leuk en ook niet als erg nuttig gezien.

Opmerkelijk is dat de economische crisis geen invloed heeft op de beoordeling van telemarketing. Meer dan de helft van de consumenten staat er niet meer, maar ook niet minder voor open om gebeld te worden. Gebeld worden door het eigen energiebedrijf wordt door negen procent van de mensen op prijs gesteld, het telefoontje van een andere energieaanbieder maar door twee procent.

De Stichting Consumentenlijn Telemarketing concludeert uit het onderzoek dat de consument weinig ziet in aanbiedingen van concurrenten.

Een inschrijving in het nieuwe Bel-me-niet register daarin zorgt ervoor dat enkel de huidige provider/leverancier nog mag bellen. Een kwart van de mensen zegt zich uitgeschreven te hebben voor telefonische benadering. Nog eens een kwart heeft de intentie dat te gaan doen. Naar verwachting van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing zal dit nieuwe register een aanzuigende werking hebben.

Daarom wil men consument een weloverwogen keuze laten maken: Inschrijven in het Bel-me-niet-register sluit je levenslang af van aanbiedingen van bedrijven of goede doelen of andere aanbieders. Maar de vraag is of 5 keer of zelfs 10 keer per maand nee zeggen opweegt tegen het niet bereikbaar zijn voor die ene goede deal’’, aldus Consumentenlijn-secretaris Herman Nieuwenhuis. Zijn klachten- en informatielijn organisatie verwacht dat bedrijven alternatieven voor telemarketing zullen zoeken. Uiteindelijk zal dan waarschijnlijk blijken dat telemarketing nog zo gek niet is. Maar dan moeten bedrijven wel op een betere, klantvriendelijke manier gaan bellen’’, aldus Nieuwenhuis die maandelijks nog te veel klachten van consumenten binnenkrijgt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in