Premium

'In 2018 geven adverteerders voor het eerst meer geld uit aan digitaal dan aan tv'

Dat voorspelt Dentsu Aegis Network in een rapport over advertentie-uitgaven wereldwijd.

Bureaunetwerk Dentsu Aegis voorspelt dat adverteerders in 2018 een 3,6% meer geld uitgeven aan tv-reclame dan vorig jaar. De onderzoekers verwachten dit op basis van data uit 59 landen.

Online haalt tv in
Volgens het rapport spenderen adverteerders wereldwijd 482 miljard euro aan reclame. In 2018 geven zij naar verwachting een half procent meer uit aan tv-reclame en online stijgt het budget met maar liefst 13%. Daardoor stijgt het marktaandeel online reclame wereldwijd naar 38% en dat van televisie naar 35%.

Nederland is voorloper
Dat betekent dat digitale advertentie-uitgaven voor het eerst de uitgaven aan tv-reclame inhalen. Nederland loopt voorop: het IAB en Deloitte voorspelden begin 2017 al dat Nederlandse adverteerders meer geld zouden uitgeven aan online dan aan tv.

Spraakgestuurd zoeken
Wereldwijd gaat 40% van het online reclamebuget naar zoekmachinemarketing. Dentsu verwacht dat deze bestedingen met 12,5% toenemen in 2018.

Dat komt volgens de onderzoekers onder andere door de opkomst van spraakgestuurde apparaten. De onderzoekers denken dat dit soort apparaten alleen maar populairder worden. 'De Alexa-app van Amazon stond tijdens kerst bijvoorbeeld op de eerste plaats in de App Store (Apple) en Playstore (Anrdoid)', schrijven zij in het rapport.

Video en mobiel
Binnen de display-reclame gaan adverteerders vooral meer geld uitgeven aan video-advertenties (+24,5%). Consumenten kijken steeds vaker video's op hun smartphones en tablets, dus de onderzoekers verwachten vooral een toename van de bestedingen aan video op mobiel.

Adverteerders gaven in 2017 al meer geld uit aan mobiele advertenties (57%) dan aan online reclame op desktop (43%). Deze trend zet door in 2018: volgens Dentsu 62% van het digitale reclamebudget wereldwijd worden besteed aan mobiele campagnes. Tot slot stijgt ook programmatic advertising naar verwachting met 23% in 2018.

Veranderende markt
Jerry Buhlmann, CEO van Dentsu Aegis Network: 'Deze voorspelling laat geen recessie zien, maar een veranderende markt. In veel markten biedt disruptieve innovatie - van mobiel, spraaksturing en nieuwe digitale reclamebedrijven - nieuwe bronnen van groei. Wij voorspellen dat deze trend doorzet in 2018.'

Ten slotte laat het rapport zien dat de verschillen wereldwijd groot zijn:

  • De advertentiebestedingen in Rusland (+10,4%), India (+12,5%) en Latijns-Amerika (+8,8%) stijgen al jaren het hardst;
  • Terwijl de reclamebestedingen wereldwijd gemiddeld harder groeien dan vorig jaar, zijn er ook landen waar de groei afneemt. De onderzoekers verwachten minder groei in China, Rusland en het Verenigd Koninkrijk.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie