Premium

Ondertussen bij reclamebureau Boomerang

Het bedrijf groeit internationaal, maar de oprichters willen geen nieuwe kantoren in Europa. Alle nationaliteiten in huis is veel leuker.

Bureau Boomerang zet zichzelf komende tijd in de schijnwerpers. Dat mag ook weleens, vinden mede-oprichter Bo The (foto rechts) en zijn nieuwe brandmanager Maartje Weijers (foto links). Het aantal medewerkers steeg met 50% in één jaar, ze wonnen acht Beste Social Awards (3 keer goud) en ze halen het nieuws met spontane initiatieven als de Dutch Street Art Awards en ‘Zomergasten met Van der Laan op groot scherm’.

Redactionele content
Die initiatieven omschrijft The als ‘redactionele content’. Niet in opdracht van een merk, niet om geld te verdienen, maar omdat de creatieven het belangrijk, leuk of relevant vinden.

‘Dit soort initiatieven laat zien wat voor bureau Boomerang is’, zegt The. ‘“Social by nature”. We willen weten wat er speelt bij mensen. Als onze creatieven een spontaan idee hebben, willen we uitzoeken of het aanslaat bij het grote publiek. En als dat zo is, zoals met Zomergasten, dan gaan we er ook echt mee aan de slag.’

Energie op de vloer
Voor Weijers is die mentaliteit uitdagend. Zij werkt sinds april bij Boomerang. ‘De mensen hier gooien ieder gek idee gewoon in de groep. Of het nu te maken heeft met commerciële opdrachten of los staat van het dagelijks werk. Dat zorgt voor leuke energie op de vloer.’

‘Het is zonde om alleen maar dingen te doen die de klant vraagt’, zegt The. ‘Van ideeën die spontaan ontstaan kun je veel leren. In het geval van het evenement rondom Zomergasten zie je bijvoorbeeld hoe snel een goed idee zich kan verspreiden, zonder groot budget. En dat het juist goed is als anderen je idee overnemen: dat maakt het alleen maar tot een groter succes.’

Van online platform naar reclamebureau
Het bedrijf begon in 2008 met de Boomerang Community, een online platform met duizenden creatieve leden. Via crowdsourcing vroegen The en mede-oprichter Alexander Veltman deze community kaarten te ontwerpen voor merken. Zij selecteerden vervolgens de beste ideeën. Een paar jaar later kozen ze een aantal creatieven uit de pool en begonnen het bedrijf ‘Boomerang Create’. The: ‘Vanaf dat moment hebben we een vaste kern medewerkers, maar maken nog steeds gebruik van die duizenden creatieven in de pool.’

In 2011 begon Boomerang Create ook met social content. Toen video hierbij steeds belangrijker werd, schakelden Veltman en The de broers Fikret en Eldin Fetahovic in. Zij begonnen een nieuwe tak: Boomerang Motion, voor online videoproductie.

Met onderstaande 360-gradenvideo won Boomerang een Beste Social Award in de categorie Innovatie.

50% groei van het aantal medewerkers
De vaste kern is flink gegroeid de afgelopen jaren. Toen Adformatie vorig jaar bij Boomerang Create en Motion op bezoek was, bestond het team uit 50 creatieven. Nu zijn dat er 75. ‘De vorige keer vertelden we jullie dat we van mediabedrijf naar creatief bedrijf gingen’, zegt The. ‘Nu is dat proces in zekere zin weer omgekeerd. We zijn niet meer alleen bezig met content maken. Steeds vaker bedenken we de volledige strategie, verzorgen we communitymanagement en houden we ons bezig met media.’

Daarmee bedoelt hij advertentieinkoop op social media. ‘Je ziet dat adverteerders liever alles bij één partij neerleggen: communitymanagement, creatie en mediainkoop. Dat werkt namelijk veel efficiënter dan schakelen met drie verschillende bureaus.’

Trend in de reclamewereld
Er is volgens hem steeds meer vraag naar partijen die zelf produceren, inkopen en maken. ‘Op dit moment zijn we voor de meeste klanten nog één van de drie partijen. Maar ik denk dat dat snel gaat veranderen. Alles bij één partij kunnen onderbrengen is een trend in de reclamebranche. Je ziet bijvoorbeeld ook steeds meer mediabureaus content produceren.’

Internationaal vanuit Amsterdam
Verder werkt Boomerang vaker voor internationale klanten. ‘Als je content maakt voor het buitenland, is het belangrijk om internationaal talent in huis te hebben’, zegt The. Hij heeft geen ambitie om meer kantoren te openen in Europa. ‘Ik vind het veel leuker om alle nationaliteiten hier in huis te hebben. Op dit moment hebben we Belgische, Duitse, Engelse, Australische, Oostenrijkse, Russische en Franse medewerkers. Op die manier kunnen we meerdere landen bedienen vanuit één vestiging.’ Er is wel een dependance in New York, daar werken een sales- en een accountmanager. Maar al het creatieve werk komt uit het Amsterdamse hoofdkantoor.


Afbeelding: voor Heineken USA op Instagram.

'Je moet de cultuur snappen'
Weijers legt uit dat creatieven uit diverse culturen samen betere content maken. ‘Iemand met een andere achtergrond kijkt soms op een heel andere manier naar een concept’, zegt ze. ‘Dat zorgt voor leuke creatieve spanning. Een ander voordeel van werken met natives is dat zij op de juiste manier kunnen inhaken. Als je bijvoorbeeld een Nederlandse grap rechtstreeks vertaalt, werkt dat meestal niet. Je moet de cultuur snappen. Iemand die opgegroeid is in een bepaalde omgeving, begrijpt de nuances.’

Meer internationaal talent gezocht
Boomerang wil nog meer internationaal talent aantrekken. ‘Dat is een van de redenen om duidelijker over onszelf te communiceren’, zegt Weijers. ‘De komende periode wil ik duidelijk maken uit welke onderdelen Boomerang Agency bestaat en welke rol de community speelt.’

Plannen voor Adnight
Dat er inderdaad ruimte is voor spontane plannen, blijkt wel als Weijers zich vrij voelt om tijdens het interview een idee te pitchen. ‘Weet je wat leuk is? Als we sollicitatierondes houden tijdens Adnight. Dan komen er veel jongeren langs. Die moeten dan dezelfde avond opdrachten uitvoeren en de winnaars moeten maandagochtend al op kantoor komen.’

Een korte pauze. The lacht: ‘Spannend, ik vind het een goed plan.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie