Merk & Strategie

Boycot Hak, het boycot-merk

Aart Lensink, blogger | 26 april 2017, 10:04

HAK, bekend van noodrantsoen-voedsel, boycot TMG’s Dumpert. Op advies van het NRC. Daarom: boycot HAK. En boycot NRC.

NRC heeft de oorlog verklaard aan de TMG.

Althans, NRC-columniste Rosanna Hertzberger, wil dat adverteerders niet langer adverteren bij Dumpert, het videoplatform van TMG. De reden: Dumpert maakt eigen programma’s waarin meisjes in haar beleving worden weggezet als lustobjecten. De vrouwen in kwestie doen zelf vrolijk mee aan het programma, maar Rosanne vindt dat maar niks. Dat mag.

Hak laat in een reactie aan Adformatie weten dat Lensink zijn blog heeft gebaseerd op onjuiste informatie. Lees hier de reactie.

Haar oproep aan adverteerders om dit type programma’s te boycotten, vond gehoor. HAK, het groentemerk dat altijd heel stereotiep vrouwen in de reclame over koken liet praten, wil de wereld samen met Rosanne verbeteren. Rosanna meldde trots op Twitter dat HAK al z’n geld wegtrekt bij Dumpert. Concreet: HAK voorkomt met een paar drukken op de knop bij het mediabureau dat de advertenties nog kunnen verschijnen bij Dumpert.

Ongetwijfeld zal HAK consequent zijn en ook al het geld bij RTL5, Veronica en vele andere mediamerken weghalen. Vanwege series waarin vrouwen als lustobjecten worden neergezet.

Verwar de koopman niet met de dominee
De grote vraag: is dit slim van HAK?
Het antwoord: nee. Het is zelfs ongelooflijk dom van HAK-marketeers.

Onlangs zag je ook in de Verenigde Staten dat veel merken een morele positie meenden te moeten innemen door Trump-kiezers niet meer als klant te willen.

Waarom? Houd je politieke mening lekker voor jezelf. Verwar de koopman niet met de dominee. Veel marketeers overschatten schromelijk hun macht. Net zoals HAK nu. Wat meen je te winnen door een groot deel van je klanten die met plezier dagelijks Dumpert bezoeken te vertellen dat ze niet deugen?
Alleen maar om een NRC-columniste te pleasen.

Actie, reactie
Dit soort pedante berichtjes krijgen merken als een boemerang terug. Wij geen Dumpert? Jullie geen euro’s van ons. Zo lekker zijn die potjes van HAK niet. In onze voorraadkast staat ook al jaren zo’n rijtje met iets wat lijkt op sperzieboontjes. Voor het geval de kerncentrale ontploft. Niet om onder normale omstandigheden te consumeren uiteraard.

Dus HAK, ik ga het goede voorbeeld geven. De potjes gaan bij het oud vuil.
En NRC – sorry lieve mensen op de afdeling partnerships – de voorstellen van NRC gaan voortaan direct door naar het ronde archief.

Actie, reactie; het is allemaal te suf voor woorden. Maar laten we dit afspreken, beste NRC’ers, zolang Rosanne adverteerders blijft oproepen om niet bij de TMG te adverteren, gaan jullie voorstellen (gemiddeld vaak twee ton aan mediawaarde) de prullenbak in.

She drew first blood.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (10)

Comment author avatar
Avatar

Michel

(26 april 2017, 14:37)
Dat zo'n suf merk zich voor dit karretje laat spannen. Je zal als bedrijf maar opgescheept zitten met zo'n stelletje marketeers. Mooi ook dat direct zo'n woordvoerder naar voren wordt geschoven die het allemaal nog treuriger maakt. 'Daar wij geen advertenties willen plaatsen in een omgeving waar aanstoot aangenomen wordt door onze doelgroepen en gebruikers'. Voor iedereen is het overduidelijk dat HAK deze beslissing neemt vanwege de hetze van een hysterische columniste. Volg het advies van Aart. Gooi al die rommel van HAK in de vuilnisbak.
Avatar

Andre

(26 april 2017, 15:13)
Akkoord, voor mij geen Hak meer. De conserven van Jumbo zijn ook prima!
Avatar

jeltijger

(26 april 2017, 15:24)
In de kliko die troep.
Avatar

Anonymous

(26 april 2017, 15:26)
ach merken zijn gewoon vol angst. Wat ik zo apart vind, is de oproep van hertzberger. De oproep mag, een boycot hoort bij de vrijheid van meningsuiting....
Avatar

Hans

(26 april 2017, 15:26)
De potjes gaan bij het oud vuil. Tja dat zal Hak toch een zorg zijn, want je hebt ze al betaald. Ik zou bijna gaan uitleggen wat een boycot betekent, maar laat maar.
Avatar

Hendrik

(26 april 2017, 15:31)
Wellicht dient u zich eerst in het principe "Adsense marketing" van Google te verdiepen (https://www.google.nl/adsense/start/) voorts u een fabrikant wil boycotten. Daar een groot deel van de websites (ook Dumpert.nl) tegenwoordig op deze wijze inkomen genereren. Als u dan boycot, doe het dan goed en boycot dan de "bron van het kwaad", diegene die dit faciliteert, namelijk Google. Maar dat is natuurlijk ongewenst, aangezien u ook lezers trekt via deze zoekmachine en wellicht ook een android telefoon gebruikt. Tot die tijd is dit gewoon pure onzin.
Avatar

DeHakkelaar

(26 april 2017, 15:55)
NSB Handelsblatt, HAK, HEMA, allemaal verdwijnende merken.
Waarom?
De babyboomers zijn niet eeuwiglevend.
De jongere generatie begint door te krijgen waar dit soort bedrijven voor staan.
De uitverkoop van de zogenaamde oerhollandse waarden die ze proberen uit te dragen.
We beginnen door te krijgen hoe jullie smerige marketingtrucjes werken en hoe jullie je tegen onze kernwaarden keren, zijnde: vrijheid van meningsuiting, sinterklaasviering, kerstviering en individuele rechten.
Noem sinterklaas de pakjesfeestdagen...noem de regenboogpiet, noem kerst voor mijn part het hakkietakkiefeest maar het suikerfeest mag wel groots benoemd worden, als ware het een feest voor iedereen? Waar niemand aanstoot aan kan nemen natuurlijk, dan ben je fout en eigenlijk in één adem te noemen met A.H.
(En dan bedoel ik niet de supermarkt).
Er is alleen één dingetje gaande,
velen pikken het niet meer.
Veel succes met de volgende marketingcampagne HAK, ik hoop dat je een aardige HAK gezet gaat worden
Avatar

Anonymous

(26 april 2017, 17:50)
Willen jullie wel braaf het glas van de groenten scheiden voordat je het weg pleurt? Voor je het weet heb je een boycot aan je broek.
Avatar

Simon

(28 april 2017, 8:45)
Het doet een beetje denken aan Youtube waar populaire creators hun inkomsten fors zien teruglopen door actievoerders die bedrijven benaderen om te zeggen dat hun merk nu wel in zeer bedenkelijke context getoond wordt. Er is al aangetoond dat iedereen een campagne kan maken op Youtube waarmee de negatieve associatie met een merk tot stand gebracht wordt. Actievoeren op deze wijze blijkt zeer effectief maar gaat ten koste van de kwaliteit van het platform. Miljoenen aan advertentiegeld is teruggetrokken. Mensen die hun brood verdienen met het maken van content zijn zonder inkomsten omdat Google nog geen fijnmazig antwoord heeft en vrij rigoreus content die het als veilig beschouwt probeert te scheiden van minder adverteerder vriendelijke content. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling want hele goede Youtubers tasten wel vaker de grenzen af en roepen discussie op. Als dat niet meer kan dan gaan adverteerders bepalen wat goede content is en dat mag niet de bedoeling zijn.

Gerelateerde items Hak Aart Lensink

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs