[Case] Hoe de Hartstichting scoort met de hartslag van het Feyenoord-legioen

Opel en Feyenoord slaan de handen ineen om de Hartstichting te helpen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Marjoleine van Klaveren]

Er zijn van die klussen waar je heel enthousiast van wordt. Zeker wanneer je als Feyenoord-fan door shirtsponsor Opel en de Hartstichting wordt gevraagd om na te denken over een actie om vrijwilligers te werven voor reanimatie.

200.000 vrijwilligers

Elke dag overlijden 35 mensen aan een hartstilstand. Reanimatie binnen zes minuten verdubbelt de overlevingskans. Om in héél Nederland binnen zes minuten te kunnen reanimeren – voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn – zijn 200.000 vrijwilligers nodig die in het oproepsysteem aangemeld zijn en oproepbaar zijn.

Aandacht vragen

Opel en Feyenoord slaan de handen ineen om de Hartstichting te helpen deze doelstelling te behalen. Samen met sportmarketingbureau bedenkt Bijl PR het basisidee en de pr-aanpak voor de campagne &;Hartslag van het Legioen&;. De samenwerking ging eerder van start met een reanimatietraining voor de Feyenoord-selectie. De Klassieker van 8 november vormde een prachtige nieuwe gelegenheid om aandacht te vragen voor dit onderwerp.

Beladen wedstrijd

Feyenoord-supporters hebben een groot hart voor hun club. We bedenken dat het uniek zou zijn te meten wat de Hartslag van het Legioen is tijdens de Klassieker (Feyenoord-Ajax). De Hartstichting, Opel en Feyenoord zijn enthousiast over dit idee. Op zondag 8 november dragen honderd supporters van Feyenoord een hartslagmeter om hun hartslag tijdens een van de meest beladen wedstrijden van het jaar in beeld te brengen.

Journalisten

Triple Double verzorgt de volledige executie van de actie en de betaalde media. Het wordt gemaakt door kantoorgenoot Danny Deelen van 356media. Bijl PR pakt de pr op. Zowel landelijke als sport-, automobiel- en gezondheidsmedia worden benaderd, persoonlijk en via een persbericht. Ook bieden we journalisten aan zelf een hartslagmeter te dragen om hun eigen wedstrijdspanning te meten. De draagt tijdens zijn radioverslag ook een hartslagmeter.

De maandag na de Klassieker sturen we de resultaten naar de media in de vorm van een infographic waar alle piekmomenten in de hartslag van het Legioen zichtbaar zijn gemaakt.

Voorpagina AD

De aandacht voor dit unieke experiment is groot. Met items op RTL Nieuws, Editie NL, Goedemorgen Nederland, RTV Rijnmond, verschillende radiostations en twee keer de voorpagina van het AD is deze actie zeer succesvol. Totaal bereik: ruim 10 miljoen mensen.

Tot hoeveel aanmeldingen voor het oproepsysteem de actie zal leiden is nog niet bekend.

Case Hartslag van het Legioen

Opdrachtgevers
Opel, Feyenoord en de Hartstichting

Samenwerkende bureaus/partners
​Bijl PR, Triple Double Sportmarketing, E-sites

Eindverantwoordelijke bureau
Marjoleine van Klaveren van Bijl PR en Ruud van der Knaap bij Triple Double

Doelstelling
Het werven van burgerhulpverleners voor het centrale oproepsysteem om van Nederland een 6-minutenzone te maken. Bekendheid geven aan samenwerking tussen de Opel, Feyenoord en de Hartstichting.

Concept door
Bijl PR en Triple Double

Ingezette middelen
Earned: persberichtgeving; persoonlijke benadering (bekende) journalisten; hartslagmeters uitgereikt aan journalisten; infographic hartslag van het legioen; filmpjes Danny Deelen van 356Media. Paid: Inkoop Fox. Owned: Content en social media via alle eigen kanalen van Opel, Feyenoord en de Hartstichting.

Resultaten

  • Belangrijkste resultaat is het aantal burgerhulpverleners dat zich naar aanleiding van de actie aanmeldt. Hier hebben we nog geen gegevens over ook al omdat de (betaalde) campagne nog enige tijd doorloopt. Bij een eerdere actie (reanimatietraining selectie Feyenoord) werden ruim 6.000 nieuwe aanmeldingen gerealiseerd.
  • Er is nu veel aandacht in de media waarmee we het potentieel aan Nederlanders die kunnen reanimeren hebben bereikt. Potentieel mediabereik is ruim 10 miljoen. Bereik filmpjes 100.000 (Facebook en Feyenoord.nl).
  • Bovendien is er door de actie veel aandacht geweest voor het belang van een gezond hart. De bewustwording draagt bij aan meer aanmeldingen voor het oproepsysteem.

Marjoleine van Klaveren, adviseur Bijl PR

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie