Pyeongchang 2018: controverse en medailles zorgen voor waardevolle media-aandacht

Welke sporter mag zich tot mediakoning van de Spelen kronen?

Met 20 medailles, waarvan 8 keer goud, waren de Spelen in Pyeongchang een groot succes voor TeamNL. Sven Kramer won voor de derde keer op rij goud op de 5.000 meter, maar weer geen goud op de 10.000 meter. Ireen Wüst werd Nederlands meest succesvolle Olympiër ooit en Kjeld Nuijs was de sprintkoning van deze Spelen met goud op de 1.000 meter en de 1.500 meter. Suzanne Schulting won het eerste Nederlandse goud op de shorttrack. Maar wie van deze Olympiërs wist de hoogste PR-waarde te genereren tijdens de Spelen? Clipit zocht het uit.

Gevestigde Orde vs New Kid on the Block

Vooraf was dit het verhaal van de Olympische Winterspelen: Sven Kramer zou eindelijk zijn gouden medaille op de 10.000 meter gaan winnen. Op de 5.000 meter maakte Kramer de hooggespannen verwachtingen waar door goud te winnen, maar op ‘zijn’ tien lukte het weer niet. Kjeld Nuijs deed in Pyeongchang voor het eerst mee aan de Spelen en won meteen twee keer goud: op de 1.000 meter en de 1.500 meter.

Hij kroonde zich daarmee tot de schaatskoning van de Spelen, maar in online media-aandacht weet hij Kramer niet te verslaan. Zelfs Ireen Wüst, met haar vijfde gouden medaille de succesvolste Nederlandse Olympiër ooit, kan niet aan de PR-waarde van Kramer tippen. Kramer wist €17,4 miljoen aan PR-waarde te genereren, beduidend meer dan Wüst (€11,9 miljoen) en Nuijs (€11 miljoen).

Controverse scoort

Wat maakt Kramer zo’n PR-kanon? Het feit dat hij de 5.000 meter voor de derde keer op rij won? Zijn het de sterke interviews, ook net na het mislopen van een medaille op de 10.000 meter of na een teleurstellende race met de ploegenachtervolging? De dag van het verlies op de 10.000 meter leverde Kramer meer PR-waarde op (€3,7 miljoen) dan de dag van de winst op de 5.000 meter (€3,1 miljoen).

Dit is echter ook deels te verklaren door het controversiële nieuws over mogelijke matchfixing bij de ploegenachtervolging in Sotsji dat die dag naar buiten kwam. Dat controverse kan lonen blijkt ook uit de PR-waarde van Koen Verweij. Verweij viel tegen op de 1.000 meter en 1.500 meter en werd uit het team voor de ploegenachtervolging gehaald na de kwartfinale. Toch is hij na Kramer, Wüst en Nuijs de Olympiër met de hoogste PR-waarde (€6,5 miljoen).

Verrassingen

Van Kramer, Wüst en Knecht werden vooraf medailles verwacht. Zij behoren al jaren op meerdere afstanden tot de top. Dat blijkt ook als we kijken naar de PR-waarde in de week voorafgaand aan de Olympische Winterspelen. Kramer (€1,5 miljoen) is ook dan al koning van de media-aandacht, voor Knecht (€933.000), Wüst (€753.000) en vlaggendrager Jan Smeekens (€748.000). Yara van Kerkhof (€19.000), goed voor een zilveren en een bronzen medaille bij het shorttrack, was vooraf de minst besproken atleet.

Ook Carlijn Achtereekte (€77.000, goud op de 3.000 meter) en Patrick Roest (€183.000, zilver op de 1.000 meter) kregen voor de Spelen slechts beperkte media-aandacht. Met hun verrassende succes op de Spelen zijn deze atleten ineens goed voor €4 à €5 miljoen aan PR-waarde. Daar liggen kansen voor sponsoren: van Kramer en Wüst weet je dat ze veel media-aandacht gaan krijgen. Daar betaal je waarschijnlijk ook naar. Een minder bekende atleet sponsoren kan een stuk goedkoper zijn, maar juist enorm veel aandacht opleveren als deze goed presteert.

Schaatsen vs Shorttrack

De vier atleten met de hoogste PR-waarde zijn allen schaatsers. Traditiegetrouw haalt TeamNL alle medailles bij de Winterspelen op de langebaan binnen. Dit jaar kwam daar voor het eerst ook goud bij het shorttrack bij. De winnaar van het eerste shorttrackgoud, Suzanne Schulting, moet met €5,9 miljoen aan PR-waarde twee collega-shorttrackers voor laten gaan: Sjinkie Knecht (€6,15 miljoen) en Jorien ter Mors (€6,17 miljoen).

Ter Mors kwam ook in actie op de langebaan en won daar goud, terwijl Knecht vooraf de grote favoriet was om voor Nederland het eerste goud in het shorttracken te winnen. Het langebaanschaatsen is niet alleen de dominante sport in de medaillespiegel, het krijgt ook nog steeds meer media-aandacht dan shorttrack.

De PR-waarde geeft een indicatie van de impact van redactionele media-aandacht. We kijken daarbij naar wat je had moeten betalen om deze media-aandacht in te kopen, daarbij kijken we naar de context van het bericht. Een positief bericht is meer waard dan een negatief bericht. Sta je in de titel? Dan is dat meer waard dan een vermelding in de laatste zin. De PR-waarde geeft een indicatie van het succes. Echter, het is wel een fictief getal. Helaas wordt het niet op je bankrekening gestort (of in Bitcoins uitgekeerd). 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie