Premium

Accenture Droga5: het experience bureau van de toekomst

David Droga van Droga5 en Brian Whipple van Accenture Interactive spraken vandaag in Cannes over de meest bewogen bureaufusie van het jaar.

David Droga (fotografie Philip Schulte)

Het publieke dubbelinterview van Suzanne Vranica van The Wall Street Journal met David Droga, de Australische oprichter en creatief opperhoofd van Droga5, en Brian Whipple, CEO Accenture Interactive, vormde het hoogtepunt op de tweede dag van Cannes Lions.

Er werd ook wel wat besproken: de overname van het grootste onafhankelijke en meest prestigieuze reclamebureau ter wereld (met 500 werknemers in New York en Londen) door de consultants van miljardenbedrijf Accenture Interactive - voor naar verluidt 475 miljoen dollar.

Droga ontkrachtte meteen het gerucht dat het vorig jaar minder goed ging bij Droga5. 'We maakten 30 miljoen dollar winst op een inkomen van 170 miljoen. Dus dat was het niet. Ik wilde vooral meer kunnen doen. Ik wil meer zijn dan een interieurontwerper, ik wil ook invloed hebben op de architectuur. Wij hebben bijvoorbeeld eens werk gemaakt voor Newcastle Brown Ale, dat viraal ging, maar dat weinig deed voor sales, omdat er instore niet genoeg mee werd gedaan. Dat is frustrerend. Ik wil graag meer invloed hebben op meerdere touchpoints van merken. Daar kan Accenture ons mee helpen - ik denk graag dat wij hen hebben overgenomen', grapt Droga.

Wat was de reden voor Accenture Interactive om Droga5 in te lijven? Whipple: 'Eigenlijk om dezelfde reden als David, maar dan andersom. Wij kijken natuurlijk op allerlei vlakken strategisch mee met bedrijven en naast business intelligence en technologie vormt creativiteit in toenemende mate een middel om de hele experience van consumenten in positieve zin te beïnvloeden. Nee, ik verwacht geen cultural clash. In onze studio's wereldwijd werken al heel veel disciplines samen. Daar komt bij dat wij Droga5 juist vanwege hun specifieke capaciteiten wilde hebben, het zou onverstandig zijn onze manier van werken op te dringen. Bovendien is het tegenwoordig niet vreemd als een mediastrateeg, artdirector en technologist in één team samenwerken.'

Droga vult aan: 'We kunnen allebei iets behoorlijk goed, dat is het uitgangspunt; niet dat twee bedrijven in elkaar worden geschoven en er gesneden wordt. Integendeel, we zijn complementair. We kunnen nu ideeën, waar wij er meer dan genoeg van hebben, omvormen tot nieuwe, tastbare services en producten. Dat gaat een stuk verder dan banners maken, dat gaat over het verrijken en verbeteren van levens. Accenture geeft ons in feite een grotere gereedschapskist.

'Dat is ook altijd mijn doel geweest met Droga5: relevant blijven. En dat doen we nu.' Om daar terloops aan toe te voegen: 'Dat blijf je niet als je in een krimpende industrie blijft opereren.'

(Lees verder onder de foto's.)

Advertentie
advertisement
Suzanne Vranica, David Droga en Brian Whipple
Suzanne Vranica, David Droga en Brian Whipple
David Droga
David Droga

Het uiteindelijke doel, aldus Whipple, is dat 'Accenture Droga5' samen het experience bureau van de toekomst gaan vormen. 'Wij financieren niet de toekomst van Droga5 of iets dergelijks. Nogmaals, wij proberen grip te krijgen op hoe merken "leven" en dat overstijgt projecten van 10 miljoen dollar; wij opereren op grotere schaal. Met Droga5 willen we die schaal vergroten en onze ambitie om verschil te maken in deze wereld een flinke impuls geven. Daar is creativiteit toe in staat.'

Droga: 'En wij willen werk blijven maken dat ertoe doet, dat een verschil maakt. Samen met Accenture kunnen wij meer verschil maken. Dat is een heel aantrekkelijk vooruitzicht.'

Tot slot, een vraag over (de essentie van) het festival. Cannes Lions draaide oorspronkelijk om reclamecreativiteit. Totdat enorme spelers zoals Microsoft, Google, IBM, Facebook, Spotify, Unilever en Accenture zich ermee gingen bemoeien. 

Droga: 'Ik heb soms, nee behoorlijk vaak inmiddels het idee dat ik creativiteit moet verdedigen. Mijn visie is dat hoe meer licht er op creativiteit wordt geschenen, hoe beter.'

Verder komt Droga niet, hetgeen toch defensief overkomt. Whipple haakt in: 'Het gaat om de klantervaring, en daar komen meerdere aspecten bij kijken, zo simpel is het. Maar er is enorm veel ruimte voor creatieve bureaus in de huidige wereld, je kunt technologie en data en de business van klanten alleen niet meer negeren. Die tijd is voorbij.'

 

Naschrift: bekijk onderaan de rij wachtenden voor de sessie met 'reclame-rockstar' Droga en Whipple.

Zo'n 1000 mensen bezochten het live interview
Zo'n 1000 mensen bezochten het live interview
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie