PR-bureau Blyde schaart zich in rijtje Tony's Chocolonely, Triodos en Patagonia

Het haalt een B Corp-keurmerk binnen dat aangeeft dat het bureau naast winst ook mens, milieu en maatschappij centraal stelt.

Nynke Geus en Lorette der Kinderen, de directie van Blyde
Foto: Kenzo Reeder

PR-bureau Blyde heeft een B Corp-certificering binnen gesleept, een onafhankelijk internationaal keurmerk voor bedrijven die naast winst ook mens, milieu en maatschappij centraal stellen. Bedrijven met dit keurmerk zijn wereldwijd koplopers op het gebied van sociaal en duurzaam ondernemerschap. Met deze certificering mag Blyde zich tot ‘change makers’ als Tony's Chocolonely, Ben & Jerry’s, Patagonia, Ecover, Fairphone, Snappcar en Triodos Bank rekenen.

Er zijn in totaal 2788 ondernemingen bedrijven wereldwijd met een B Corp, waarvan zo'n 80 in Nederland en België. In de communicatiebranche is er een klein aantal 'B Corp': BKK/Door Vriendschap Sterker, Misteli, Schuttelaar & Partners en The Terrace.

Maatschappelijke waarde de norm

Blyde Benelux is daar nu aan toegevoegd. Het bureau vindt dat ‘succes’ moet worden geherdefinieerd in het bedrijfsleven. De norm zou maatschappelijke waarde als graadmeter van succes moeten zijn in plaats van enkel financiële resultaten, volgens het Amsterdams/Brusselse bureau. De B Corp-certificering onderschrijft dit gedachtegoed.

Lorette der Kinderen, managing director van Blyde Benelux, vertelt dat het de hand van deze overtuiging streng slecteert met welke partners en opdrachtgevers Blyde samenwerkt. 'Kort gezegd, we werken niet met ‘a-sociale’ organisaties en merken”.

Food for Thought

Blyde wordt de komende jaren een soort evangelist van het B Corp, is uit de woorden van Nynke van den Broek, de andere managing director van Blyde op te maken: 'Van de in totaal 2788 bedrijven wereldwijd, zijn er in Nederland en België nu nog maar 77 bedrijven een ‘Certified B Corporation’. Het zou de standaard moeten zijn van elk bedrijf, en we hopen daar door middel van onze expertise ook een bijdrage aan te leveren'.

Het pr-bureau organiseert daarvoor onder meer het Food For Thought event. Tijdens dit event, voor de derde keer gehouden, wordt krijgen nieuwe en gevestigde sociale ondernemers het podium. Ook introduceert het bureau dit jaar het 1% model voor opdrachtgevers om zo via Blyde een donatie te doen aan sociale doelen. Verder organiseert het bureau in samenwerking met The Present Movement een ‘impact trip’ voor het team. The Present Movement is een initiatief van Marnix Geus, één van de aandeelhouders van Blyde, met als doel ondernemend Nederland een rol te laten spelen in de vluchtelingenproblematiek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie