Bureauwereld-deskundigen blikken vooruit op Adformatie Masterclass-serie

Inge Ligthart, ceo Dawn: ‘Een bureau moet een eigen plek bepalen en claimen in misschien wel de meest gedisrupte markt van de laatste tijd.'

Studio Adformatie Masterclass-serie

Over iets meer dan een week start de online Masterclass-serie 'Positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus', georganiseerd door Adformatie in samenwerking met opleidingsinstituut Alex van Groningen.Vier van deelnemende deskundigen blikken alvast vooruit op de aangekondigde sessies.

Advertentie
advertisement

Ontwikkelingen en kansen in de markt

De uitzendingen, vier in totaal, staan onder leiding van Bert Hagendoorn, waarbij steeds twee ervaren deskundigen uit het vak aanschuiven als gast. Het programma zelf gaat in op de ontwikkelingen en kansen in de markt om bureau-eigenaren en managers kennis en praktische inzichten mee te geven waarmee ze het eigen bureau in een stroomversnelling kunnen brengen, met de juiste positionering en groeistrategie.

Om de deelnemers alvast een inzicht in de materie te geven vertellen vier van de acht deskundigen wat de deelnemers leren om het eigen bureau verder te helpen: Brian Hirman (Intracto Group, GUC), Inge Ligthart (Dawn), Marc Oosterhout (Brand Consultant, oprichter N=5) en Jessica Hartley (Creative PR).

Heersende onderwerpen in de bureauwereld

Hirman vertelt dat er al enige tijd een flinke consolidatieslag gaande is in de markt. Hij geeft aan meer duidelijkheid te scheppen over de drijfveren die bureaugroepen beweegt om danwel zelfstandig verder te gaan of om toch de keuze te maken aansluiting te vinden bij zo’n groep. ‘Het is dan van belang dat mocht je wél willen aansluiten bij een groep dat je weet waar dan op gelet moet worden.’ 

Ligthart zal ingaan op het belang dat een zelfstandig bureau erbij heeft om een eigen plek in de markt te bepalen en claimen: 'Onze business is misschien wel de meest ‘gedisrupte’ industrie van de afgelopen jaren. Die eigen geclaimde plek is erg belangrijk en daarbij is het tegelijk van belang om niet achter elke nieuwe ontwikkeling aan te rennen, dan ben je namelijk altijd te laat. Voor bureaus belangrijk om ook als ‘merk’ te denken: waar je voor gaat en waar je voor staat. Hier ga ik in de sessies verder op in.’

'Gebrek aan kennis doorbreken'

Marc Oosterhout zegt toe meer in te gaan op marketing en positionering: 'Ik ga het hebben over het gebrek aan fundamentele kennis van marketing en positionering. Iedereen is bezig met bereik en leuke dingetjes om snel aandacht te trekken, maar ik mis de echte krachtige merkoperaties. Er ligt veel te veel focus op de korte termijn, op kortetermijnwinst - structureel een merk bouwen vanuit een krachtig competitief voordeel is er geregeld niet bij. Veel bureaus positioneren zich niet helder, het lijkt alsof ze alles kunnen. Dat maakt een bureau niet geloofwaardig, maar ook niet sterk: voor adverteerders is het dan heel lastig zoeken naar het bureau dat echt goed bij ze past.'

Betekenisvolle PR

Hartley gaat met Hagendoorn in gesprek over creative PR en hoe dat op een ‘meaningful’ manier ingezet kan worden. ‘Daarnaast ga ik ook in op hoe een strategie gebouwd kan worden die authentiek is, door de juiste topics en tone of voice te gebruiken die dicht bij het bureau en de bureaucultuur staan. Dan wordt duidelijk hoe een bureau campagnes kan ‘superchargen’: hoe ieder bureau op een creatieve manier een eigen verhaal kan vertellen en hoe er internationale persaandacht gerealiseerd kan worden. Maar ook over hoe je het meeste uit een talk of keynote kan halen door 'audience first’ te denken. 

Ik geef tips en ideeën die toegepast kunnen worden op de eigen strategie en communicatie van het bureau, maar vertel ook over het werk dat ze doen voor hun opdrachtgevers. Hoe ze meer uit hun projecten kunnen halen, als ze in de beginfase nadenken over hoe ze de PR strategisch inzetten dan kan er een verhaal en dus nieuwswaarde gecreëerd worden rondom een idee.’

Duidelijke toekomst voor zoekende bureaus

Hirman tot slot: 'Ik denk dat de vorm van deze masterclass voor bureaueigenaren en -directies een praktische manier is om, nieuwe, inzichten te krijgen die van belang zijn voor de toekomst van het bureau. Veel zelfstandige bureaus zijn zoekende als het gaat om hun eigen toekomststrategie: gaan we zelfstandig door of sluiten we ons aan, willen we in de breedte groeien of juist gaan voor een niche-propositie? Daar ga ik handvatten voor geven.’
 

Aanmelden Masterclass

De vier 1,5 uur durende live uitzendingen van de Adformatie Masterclass-serie vinden plaats op 9, 16, 23 en 30 juni, van 11.00 tot 12.30 uur. 

Geïnteresseerden die hun bureau verder willen brengen kunnen zich hier nog aanmelden.

Lees ook: Adformatie start Masterclass-serie: positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus






 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie