Adformatie start Masterclass-serie: positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus

De serie bestaat uit 4 live sessies onder leiding van Bert Hagendoorn en geniet de medewerking van ervaren deskundigen uit het vak. 

Adformatie start Masterclass-serie: positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus

In samenwerking met Bert Hagendoorn en opleidingsinstituut Alex van Groningen biedt Adformatie een serie online Masterclasses aan op het gebied van positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus. De Masterclass bestaat uit vier uitzendingen waarin telkens steeds twee deskundigen uit het vak aanschuiven die hun kennis delen. Hagendoorn leidt de interactieve sessies. 

Advertentie
advertisement

Deskundigen uit het vak

De groep deskundigen bestaat uit: Brian Hirman (Intracto Group, GUC), Inge Ligthart (Dawn), Fred Moolhuijsen (B&A), Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders), Jessica Hartley (Creative PR), Marc Oosterhout (Brand Consultant, oprichter N=5), Mèlanie Bosveld (Kult&Ace) en Mark Landman (DotControl).

De acht deelnemende deskundigen zijn geselecteerd door Susanne van Nierop, hoofdredacteur Adformatie en Hagendoorn zelf.  

Met de Masterclass-serie en de inbreng van de kennis en expertise van de vakgenoten verwacht Adformatie een sterk programma aan te bieden dat bureaus kennis en praktische inzichten geeft om het eigen bureau in een stroomversnelling te brengen met de juiste positionering en groeistrategie.

Doelgroep

De Masterclass-serie is gericht op positionering en groeistrategie, specifiek voor professionals van creatieve bureaus; managing directors, creatief directeuren, strategy directors en accountmanagers, maar ook voor marketingmanagers en communicatiespecialisten biedt het diepgang. 

New business en groeistrategie

De inhoud van het programma is gebaseerd op het zes-stappenplan en 10 jaar praktijkervaring van Hagendoorn, aangevuld met specifieke kennis van de verschillende gasten. De deelnemers mogen verwachten na afloop een rijker beeld te hebben van de huidige marktontwikkelingen waardoor ze meer in staat zijn kansen te zien en te benutten voor het eigen bureau. 

Tekst loopt door onder de afbeelding.
Bert Hagendoorn
Bert Hagendoorn

Nieuwe ideeën

Deelnemers krijgen nieuwe ideeën aangereikt over new business en strategie voor groei, waardoor de opgedane kennis doorvertaald kan worden in het opstellen en aanscherpen van de eigen positionering. 

Afsluitend biedt de Masterclass-serie nieuwe inzichten en ideeën met betrekking tot de communicatiestrategie en de thought leadership-positie. 

Inhoud live sessies van de Masterclass-serie

1. Ontwikkelingen en kansen in de markt 

In deze sessie worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de markt besproken en hoe bureaus daar effectief op in kunnen spelen. Onderwerpen die de revue passeren: de concurrentie, de consolidatie in de bureauwereld, de in-housing trend, internationalisering en het aanpassingsvermogen van bureaus.

Er wordt ingegaan op mogelijke kansen op het gebied van samenwerking, de mogelijkheden in te spelen op veranderingen in de markt en tips voor bureaus om zichzelf beter neer te zetten en groeirichting te bepalen. 

De externe deskundigen die aanschuiven als gasten zijn Brian Hirman (Intracto Group, GUC) en Fred Moolhuijsen (B&A).

2. Doelstellingen en groeistrategie 

Deze aflevering wordt ingegaan op het opstellen en herijken van de doelstellingen op verschillende niveaus om de strategie daarvoor te kunnen bepalen: dit gaat zowel over de marketingstrategie als over de groeistrategie.

Hoe zijn economische doelstellingen te realiseren? Zijn er aanpassingen nodig in het product- en dienstenaanbod? Op welke categorie klanten kan een bureau zich het beste richten en wat is de new business strategie? Verder wordt besproken welke eigen projecten het beste in de etalage van het bureau kunnen worden gezet. 

De externe deskundigen die aanschuiven als gasten zijn Inge Ligthart (Dawn) en Mark Landman (DotControl).

3. Positionering en merkverhaal 

Deze sessie gaat over hoe bureaus een positie kunnen veroveren in het volle speelveld. Er wordt bespreken welke aanpak je kunt volgen om tot een goede positionering of herpositionering te komen en in welke mate het zinvol is om te werken met externe specialisten. Ook wordt ingegaan ook in op de vraag waarmee bureaus zich het beste kunnen onderscheiden.

Vervolgens wordt besproken hoe de gekozen positionering geactiveerd kan worden binnen en buiten het bureau. Hoe vertaalt het zich bijvoorbeeld naar communicatie: zoals visuele elementen en communicatie-uitingen. 

De externe deskundigen die aanschuiven als gasten zijn Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) en Marc Oosterhout (Brand Consultant, oprichter N=5).

4. Communicatiestrategie en thought leadership 

Tijdens de afsluitende kennissessie wordt dieper ingegaan op de strategie voor de communicatie, de mogelijkheden op het gebied van pers en pr en deelname aan events en awards. Op nationaal en internationaal level. Daarnaast wordt toegelicht hoe een bureau zich het beste kan manifesteren: door het werk en expertise te tonen, een overtuiging te verkondigen of juist de bureaucultuur te laten zien.

Verder wordt besproken hoe het marketingcommunicatie-budget en het team communicatie het beste ingericht kunnen worden. Verder wordt ingegaan op de verschillende communicatiemiddelen en hoe thought leadership gebruikt kan worden om het verhaal over de bühne te krijgen. 

De externe deskundigen die aanschuiven als gasten zijn Jessica Hartley (Creative PR) en Mèlanie Bosveld (Kult&Ace).

Tickets Masterclass reserveren

De 1,5 uur durende live uitzendingen van de Adformatie Masterclass-serie vinden plaats op de woensdagen in de maand juni, van 11.00 tot 12.30 uur.

Geïnteresseerden die hun bureau verder willen brengen kunnen hier nog tickets reserveren.

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Advertentie