Clean Creatives verwelkomt 500ste bureau dat niet (meer) wil samenwerken met fossiele klanten

Een bureau dat zich aansluit bij Clean Creatives, belooft niet (langer) te werken voor klanten in de fossiele industrie.

123RF

Een nieuwe mijlpaal voor de campagnegroep Clean Creatives: vijfhonderd bureaus hebben de belofte ondertekend om niet (meer) te werken voor 'fossiele klanten.' Zo willen ze hun steentje bijdragen aan het bestrijden van klimaatverandering. Fossiele klanten zijn onder meer oliebedrijven als Shell en ExxonMobil.

Naming and shaming

Het Clean Creatives-initiatief is 2,5 jaar geleden van start gegaan met het doel dat alle bedrijven in de reclame-industrie zich committeren aan de belofte om niet langer samen te werken met fossiele bedrijven. Want die klanten helpen de planeet om zeep, zo luidt de boodschap. Clean Creatives stelt zich daarom hard op: het toont naast een overzicht van bureaus die de belofte ondertekend hebben ook een - uitgebreider - overzicht van bureaus en bureaunetwerken die voor fossiele klanten werken. De titel, vrij vertaald, luidt: 'Leer hoe meer dan 230 bureaus die werken met fossiele brandstoffen hun bedrijfsvoering en de planeet beschadigen.' Naming and shaming dus.

Bureaus meer in trek na tekenen belofte

Voor een deel van de vijfhonderd bureaus was het ondertekenen van de belofte makkelijk. Zij werkten namelijk uit principe al niet voor fossiele klanten, dus konden zich direct aansluiten bij Clean Creatives. Andere bureaus moesten (wilden) een deel van hun klanten opgeven om de belofte te ondertekenen. Een bureauoprichter uit Argentinië vertelt tegen The Drum dat zij haar onderneming wilde laten certificeren als B-Corp en zo tot het inzicht kwam dat die visie niet strookte met haar werk voor oliemaatschappijen. Die wees ze daarom de deur. 

Interessant is dat verschillende bureaudirecteuren tegen The Drum zeggen dat zij ná het ondertekenen van de Clean Creatives-belofte méér aanvragen van fossiele klanten ontvangen hebben. Die aanvragen, onder meer voor crisiscommunicatie, pr of strategische ondersteuning, hebben zij afgewezen. 

Duncan Meisel, directeur bij Clean Creatives, vertelt het vakblad: 'Elk bureau dat nog steeds met klanten op het gebied van fossiele brandstoffen werkt, zet zijn reputatie op het spel. Fossiele brandstofbedrijven lopen weg van hun investeringen in hernieuwbare energie en de net zero goals die reclame- en pr-bureaus hebben gepromoot.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie