Premium

Daantje Dammers start The Account Academy: 'Bureaus 'bedienen' de klant te vaak'

‘Ik zie veel talent de bureauwereld verlaten, waar dat makkelijk voorkomen had kunnen worden.'

Daantje Dammers

Met The Account Academy wil Daantje Dammers reclamemakers bijspijkeren over de bureau-/klantrelatie. En dat is nodig, vindt Dammers, want volgens haar kunnen zowel bureaus als opdrachtgevers beter scoren op dit vlak. Vanuit haar werkervaring bij onder meer Roorda, Alfred en Natwerk hoopt de 33-jarige Dammers de bureauwereld verder op weg te helpen.

Dammers is altijd gefascineerd geweest door de relatie tussen opdrachtgever en reclamebureau, zo vertelt ze. Dammers startte haar carrière in de bureauwereld in 2009 als stagiair accountmanager bij Saatchi & Saatchi, waarna ze als accountmanager werkte bij De Reclamefabriek, Roorda, Alfred en meest recent, bij Natwerk. Hier klom zij in vijf jaar tijd op van account director naar head of account tot managing director in de laatste drie jaar.

Doorgegroeid naar ‘de baas’

Vorig jaar besloot Dammers afscheid van Natwerk te nemen. Ze kijkt terug op ‘de beste periode’ uit haar werkende leven, maar ook de meest pittige. ‘Ik was ook maar doorgegroeid naar de positie van ‘de baas’, terwijl ik mezelf meer als junior managing director beschouwde. Voor mijn gevoel moest ik me in vergelijking met gerenommeerde bureaubazen twee keer zo hard bewijzen. Ja, ook als jonge vrouw misschien.’ Na vijf jaar Natwerk had Dammers behoefte aan meer vrijheid, zegt ze. ‘Laat duidelijk zijn dat ik er met veel plezier heb gewerkt. Vlak voor mijn vertrek stond er echt een goed team, en was de tijd aangebroken om te doen waar ík blij van word.’

Dammers heeft met dertien jaar bureau-ervaring de nodige learnings opgedaan die ze nu toepast in The Account Academy. ‘Een bureau wordt betaald voor goede output, en die ontstaat door een gelijkwaardige relatie met de klant. Het gaat niet over geld, maar om de relatie. Dit moet goed zijn voor beide partijen – en dan wordt praten over geld ook ineens veel makkelijker.’ Wanneer is de relatie níet goed? Dammers: 'Als het bureau de klant alleen maar aan het bedienen is - en de klant daar ook vanuit gaat. Gevalletje ‘u vraagt wij draaien’. Bureaus wringen zich vaak in allerlei bochten om de klant maar tevreden te houden, vaak met veel werk voor weinig budget, uit angst die klant te verliezen. Maar dat noem ik geen gezonde relatie.'

Met The Account Academy, dat ze eerder dit jaar oprichtte, geeft Dammers trainingen op locatie voor ‘iedereen die rechtstreeks werkt met opdrachtgevers’. Het eerdergenoemde relatiebeheer is een veelvoorkomend onderwerp, maar ook ‘zelfreflectie’ en ‘time- & financemanagement’ komen aan bod. Dammers geeft de trainingen als ‘ervaringsdeskundige’ en is zich aan het verdiepen in een trainingsopleiding bij ICM, om zichzelf straks een 'echte trainer' te mogen noemen.

Talent binnenhouden

Bureaus die al trainingen bij Dammers hebben gevolgd zijn onder meer Roorda, KesselsKramer, Hammerfest, Epidemie en Bravoure. Niet de minste dus. Het roept de vraag op waarom deze bureaus bijscholing op de genoemde gebieden nodig hebben. Dit zouden ze toch zelf goed geregeld moeten hebben? Dammers: 'We werken in een grillige markt. Veel bureaus hebben geen tijd en ruimte om talent op te leiden, terwijl dat in de huidige war on talent nu juist zo belangrijk is. Ik zie om de haverklap accountmanagers de bureauwereld verlaten om aan klantzijde te werken, omdat ze bij hun bureau niet de juiste handvatten aangereikt krijgen. Er is tenslotte ook geen opleiding voor. Het zal je verbazen, maar sommige bureaus hebben überhaupt geen accountafdeling; de creatieven doen ‘account ernaast’ en hebben zelf het dagelijkse zakelijke contact met de klant. Dat kan, maar wat vervolgens gebeurt is dat creatief talent gek wordt van het schakelen met de opdrachtgevers, overwerkt raakt en de deur uitrent. Terwijl dat makkelijk voorkomen had kunnen worden, door een training bij mij te volgen bijvoorbeeld’, zegt ze met de nodige bravoure. 

Dammers ervaart dat nog niet alle bureaus zich 'kwetsbaar durven op te stellen' en bereid zijn een externe partij als The Account Academy in te schakelen. 'Het komt voor dat project- of accountmanagers uit zichzelf bij mij aankloppen voor een training, omdat ze tegen bepaalde problemen aanlopen die intern niet opgelost worden. Dit zie ik bij sommige traditionele bureaus die zelf vinden dat ze de boel op orde hebben. Zij geven aan dat er geen ruimte is voor een externe partij die het bureau trainingen geeft, hoewel dat aan het veranderen is. Jonge bureaus zijn hier beter in, sturen meteen hun hele team naar mij toe.’

Er is nog ‘veel te halen' als het gaat om de bureau/klantrelatie, zegt Dammers. 'Ook vanwege het huidige tekort een goede project- en accountmanagers. Ik hoop in de toekomst ook op hogescholen en universiteiten les te geven. Dat is tenslotte de plek waar mensen starten met het nadenken over een mogelijke baan in de reclame.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie