De sleutels tot succes voor het bouwen van een sterk bureaumerk

Terugblik met tips van sprekers Adformatie Academy Masterclass voor creatieve bureaus.

Michael Plein van Triple
Merten Foto

Negen vooraanstaande experts uit de bureauwereld deelden een dag lang kennis met 20 deelnemers, tijdens de Adformatie Academy Masterclass voor creatieve bureaus die onlangs plaatsvond in Capital C Amsterdam. De sprekers waren geselecteerd door Susanne van Nierop (Adformatie) en specialist Bert Hagendoorn. In dit artikel kijken we terug op de dag, waarbij de sprekers hun belangrijkste tips delen met de lezers van Adformatie. 

Deelnemers van de Masterclass, die 9 juni plaatsvond, waren managing- , strategy-, operations- en creative directors, maar ook marcom-specialisten van kleine en grotere bureaus - waaronder Endeavour, Dawn, Abovo Maxlead, TOT PR & Communications, Scheepens en Webershandwick. Na elke presentatie kregen de deelnemers de kans om vragen te stellen aan de sprekers en vond er tevens uitwisseling plaats tussen de deelnemers onderling, waarbij verschillende strategieën werden besproken om de uitdagingen waar creatieve bureaus vandaag de dag voor staan aan te pakken. 

Na de intro door Susanne van Nierop (Adformatie) en Bert Hagendoorn (tevens dagvoorzitter) sprak Rik Ledder (TBWA\NEBOKO) over marktontwikkelingen, Kim Verhaeghen (Springbok) over fusies en overnames, Fred Moolhuijsen (Agency Engines) over business development en Michael Plein (Triple) over operations en groei. Daarna presenteerde Bert Hagendoorn (Agency Engines) over positionering, Marjan Straathof (Dept) over het merkverhaal, Maira Evers (Gardeners) over communicatiestrategie en Melanie Butter (Agency Engines) en Susanne van Nierop (Adformatie) over thought leadership.  

We vroegen een aantal van de sprekers een paar van de belangrijkste tips vanuit hun presentatie te delen met de Adformatie lezers: 

Rik Ledder (TBWA\NEBOKO) over de ontwikkelingen in de markt: 

"Ik nam de deelnemers mee in de zeven ontwikkelingen die me wakker houden en duidde ik daarmee omga binnen TBWA\NEBOKO. Van de druk op marge tot de noodzaak om te focussen als bureau. Van de schaarste en kwetsbaarheid van talent tot de wakkere maatschappij en de verantwoordelijkheid die bureaus daarbinnen hebben. En van de kansen die AI biedt voor het magische ingrediënt, creativiteit." 

Kim Verhaeghen (Springbok) over fusies en overnames: 

"Voor degenen die overwegen een zelf een bureau over te nemen of je eigen bureau te verkopen deelde ik een aantal inzichten op het gebied van fusies en overnames. Een hoog percentage overnames mislukt, het is dus sowieso belangrijk rekening te houden met dat risico. In onze industrie zijn mensen essentieel, een goede match op menselijk vlak is dus cruciaal - ook voor de samenwerking daarna. Hou rekening met de lange termijn gevolgen en welke erfenis je wilt achterlaten, ook voor je medewerkers. Zorg ervoor dat je omringd bent met goede adviseurs: M&A vereist een diepgaande expertise." 

Rik Ledder
Rik Ledder (TBWA\Neboko)
Kim Verhaeghen
Kim Verhaeghen (Springbok)

Fred Moolhuijsen (Agency Engines) over business development: 

"New business is de zuurstof voor een bureau. Het vraagt om beleid, structuur en commitment. En bovenal 'Vitamine R': het hebben en uitbouwen van nuttige relaties. Niet opportunisme, maar een goed plan is de basis van een succesvolle new business strategie. Niet cold callen, maar warm mailen. Het gestructureerd uitvoeren daarvan is een tweede. Alloceer middelen en mensen en kader het in de tijd, zet doelen, zowel kwalitatief als financeel. Tenslotte: commitment van het gehele team is essentieel om te kunnen winnen! 

Michael Plein (Triple) over operations en groei: 

"Ik gaf tips op het gebied van operations en groei. Allereerst over intuïtie: om aan de zaak te bouwen, niet ín de zaak. Daarna over cultuur: met de juiste cultuur en mensen maak je het verschil: het zorgt voor bereidwilligheid, betrokkenheid en loyaliteit. Over fusies en overnames: stel persoonlijke aandacht boven corporate communicatie, zet management ‘in dienst van de operatie’ en verhoog het plafond en het perspectief van je personeel. En wanneer het gaat over schaalbaarheid: durf goede mensen aan te nemen als je cashflow het aankan, creëer interne KPI’s voor kortetermijndoelstellingen en zorg dat je die ook goed communiceert. Tot slot: investeer in je netwerk en onderhoud het goed, gedraag je als een échte partner en blijf je klanten inspireren." 

Bert Hagendoorn (Agency Engines) over positionering: 

"Een goede positionering geeft duidelijkheid naar potentiële opdrachtgevers, partners en talent, en is daarnaast voor de organisatie intern richtinggevend. Je verbindt daarin je kernkracht, datgene waar je het meest in uitblinkt, met de belangrijkste behoefte van de beoogde doelgroep. Het moet onderscheidend en geloofwaardig zijn, maar ook relevant voor de buitenwereld. Daarom is het ook goed te kijken naar ontwikkelingen als AI (wat is de AI- strategie van jouw bureau?) en wat de mogelijkheden op het gebied van samenwerking zijn, maar ook sociaal-maatschappelijke bewegingen als duurzaamheid, diversiteit en jong talent. Zo kan je als bureau inhaken bij initiatieven als Fossiel No Deal, PlusPlusOne en PACT, waarmee je ook laat zien waar je voor staat. Het geheel van je acties moet kloppen bij wie je bent in de kern: kies je domein en claim dat slim." 

Fred Moolhuijsen
Fred Moolhuijsen (Agency Engines)
Michael Plein (Triple)
Michael Plein (Triple)

Marjan Straathof (Dept) over het merkverhaal: 

“Ik heb gedeeld wat het integreren, co-branden en rebranden van 33 bureaus mij (door schade en schande) geleerd heeft over positionering. Degenen die het aandurven om karakter te tonen, zijn de meest succesvolle. Durf dus te kiezen, raise your voice en speel in op alle nieuwe ontwikkelingen in ons vak, zoals AI en Threads. Zorg dat je basis op orde is; een solide website, het continu publiceren van je beste werk en content, het zien van PR-kansen, je data op orde houden en awards inzendingen de aandacht geven die ze verdienen. Het is allemaal geen 'rocket science' en komt overeen met wat we onze klanten dagelijks adviseren, dus omarm de 'hustle'-mentaliteit en begin maandag (ja, jij ook)!" 

Maira Evers (Gardeners) over communicatiestrategie: 

"Positiviteit is waar Gardeners voor staat: 'where good things grow'. Dat betekent voor ons duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Hoe ‘the power of positive thinking’ als zaadje is geplant, deelde ik in mijn persoonlijke verhaal. Wij geloven dat communicatiekracht van binnenuit komt. En om al het goede voor onze klanten en voor Gardeners in het algemeen te kunnen laten groeien, geloven wij er heilig in dat je een goed fundament moet hebben, de binnenkant moet kloppen. Pas dan kan je gaan bouwen aan een goede communicatiestrategie en dit consistent naar buiten brengen via jouw eigen kanalen." 

Marjan Straathof (Dept)
Marjan Straathof (Dept)
Maira Evers (Gardeners)
Maira Evers (Gardeners)

Melanie Butter (Agency Engines) over thought leadership: 

"PR zorgt onder andere voor zichtbaarheid bij potentiële klanten, dat je in shortlist van pitches komt en natuurlijk 'company pride' bij je medewerkers. Zorg voor goede een jaarstrategie voor je PR, met verschillende PR-momenten - en wees hier consistent in. Verstop je niet achter bescheidenheid. Dat hoeft ook niet: over de feiten kan je altijd vertellen. En zorg op het gebied van je relaties met de pers dat het geven en nemen met elkaar in balans is. Kom dus niet alleen wat halen, maar breng ook een keer wat!" 

Susanne van Nierop (Adformatie) over thought leadership: 

"Als je een onderwerp wil claimen als bureau moet je natuurlijk consistent communiceren. Tegelijk moet je ook opvallen om te zorgen dat een, vaak drukbezette, redactie met jouw verhaal aan de slag gaat. Ik heb meegegeven in welke valkuilen je bij het schrijven van een persbericht niet moet trappen, zoals zelffelicitaties en overdrijving. Ook heb ik laten zien welke verhalen redactioneel goed scoren zoals exclusief nieuws, blogs die inhaken op de actualiteit waar heel Nederland mee bezig is en doelgroepinsights." 

Afgaand op de reacties van de deelnemers tijdens en na de dag te merken, zowel live als op social media, was het een leerzame en geslaagde dag. Dat werd ook duidelijk uit de evaluatie onder de deelnemers, met klinkende rapportcijfers: een 8 voor de inhoud, de praktische toepasbaarheid en de selectie van de gastsprekers, een 8,3 voor het uitwisselen van ervaringen tussen de ondernemers onderling en het aanraden van de dag aan anderen een 9 voor de interactiviteit en ruimte om vragen te stellen.  

De Adformatie Masterclass AI voor marketeers en bureaus vindt op 5 oktober plaats. Bekijk hier voor programma en tickets.  

Melanie Butter (Agency Engines)
Melanie Butter (Agency Engines)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie