Dit zijn de genomineerden voor de YouTube Works Awards 2023

Een overzicht van de genomineerden en reacties van twee juryleden.

Afbeelding: YouTube

De genomineerden voor de vier prijzen van de YouTube Works Awards 2023 zijn bekendgemaakt. De prijsuitreiking vindt plaats op een evenement op 11 mei. De genomineerden op een rij, inclusief reacties van twee juryleden.

De YouTube Works Awards draaien om het uitlichten van het beste werk van Nederlandse adverteerders. Een vakjury heeft de inzendingen beoordeeld en is zo tot nominaties in de vier categorieën gekomen.

Allereerst is er de Action Driver-prijs, bedoeld voor een campagne die het beste demonstreert hoe YouTube gebruikt is om consumenten in real life actie te laten ondernemen. Daarnaast is er de Creative Innovation-prijs voor de beste creatieve campagne met impact voor het merk. En de Big Screen, Big Results-prijs is er voor video’s die gedeeld zijn via YouTube Connected TV. Tot slot: de Changemakers-prijs, voor een organisatie de zich met een YouTube-video het beste heeft gecommitteerd aan diversiteit, inclusiviteit, duurzaamheid, klimaatverandering of een ander maatschappelijk onderwerp. Hieronder in willekeurige categorie de kanshebbers per categorie op een rij.

Action Driver

ANWB: Streetwise - Regels van de straat - ANWB

Rituals: Join us in turning “Black Friday” green - Rituals

McDonalds: Good Times December – Getaway Island - OMD & McDonald's

Creative Innovation

Kruidvat: Everyone Deserves A Wonderful Christmas - Group M Nexus & Greenhouse & Kruidvat

Tele2: Lijn 5G A scripted YouTube comedy serie co-created with influencers and actors for GenZ - EssenceMediaCom & Tele2 Nederland

Tempo Team: Poke – Complimento -Towel Media & Tempo Team

NS: Freedom slowly coming back - Group M Nexus & Nederlandse Spoorwegen

Landmacht: Govert In Het Leger - We Are Era & Koninklijke Landmacht & Govert Sweep

Big Screen, Big Results

Bol.com: The not-so-typical review format ‘Sterren Review’ - Team 5PM & Bol.com

Volkswagen: Innovation at its best: scaling personalised ads that drive quality attention - Team5PM & Volkswagen

Beter Bed: Shifting from offline to online: this is the power of YouTube advertising - Team5PM & Beter Bed

Centraal beheer: This is how you can reach your niche with an YouTube-first ad campaign - Team5PM & Centraal Beheer

Polestar: a one-channel-approach with innovation in de driver’s seat - Dentsu & Polestar

Changemakers

JustDiggit: DIG IN, and re-green the earth together - DEPT & Justdiggit

Desperados NL adds the first alcohol Masthead to raise awareness for the Amsterdam Dance Event - Heineken Nederland

Marktplaats: Marktplaats & Second-hand Toys - Marktplaats/Adevinta & Maxlead

'Een hele mooie lijst'

De tienkoppige vakjury is op een jurydag unaniem tot de genomineerden gekomen. Gevraagd naar wat jurylid Tim van der Wiel (medeoprichter GoSpooky) vindt van de nominaties, spreekt hij van ‘een hele mooie lijst met genomineerden.’ ‘Deze video’s hebben mij positief verrast in kwaliteit. De genomineerden hebben echt de context van YouTube begrepen en laten zien dat ze het platform kennen. De inzendingen die dat niet hebben, en bijvoorbeeld zo van televisie geplukt zijn, mistten die context juist. Kortom, de genomineerden zetten YouTube erg goed in en daar draait het om bij de YouTube Works Awards.’

'Sterk vanuit de consument ontwikkeld'

Fleur Osté, Benelux business lead van Ben & Jerry’s, geeft op haar beurt aan: ‘Het uitgangspunt is: hoe beleef je YouTube als kijker en hoe kan een reclamevideo entertaining zijn in plaats van opdringerig? De genomineerden hebben dit uitgangspunt heel goed begrepen. Je ziet dit direct terug in de resultaten: het werkt. Daarom is de naam YouTube Works Awards zo goed gekozen. It works on YouTube.’ Volgens Osté zit er ‘enorm veel verschil’ in de genomineerde cases en partijen. Op een goede manier, benadrukt ze. ‘De ene case onderscheidt zich met een waanzinnig creatief concept gestoeld op een ijzersterk consumenteninzicht, waar de ander heel succesvol is om met een minimaal budget maximaal resultaat te behalen en weer een ander heeft een hele mooie executie die écht aansluit op hoe de doelgroep YouTube gebruikt.’ Als voorbeelden noemt ze een Marktplaats-video die illustreert dat kinderen niet neerkijken op tweedehandsspeelgoed (‘sterk vanuit de consument ontwikkeld’) en een commerciële vlog van YouTuber Govert Sweep in samenwerking met Defensie (‘je hebt het idee dat je een vlog kijkt in plaats van een betaalde samenwerking’).

De uitreiking van de YouTube Works Awards is op 11 mei. Adformatie doet verslag van de winnaars. Eerder vroeg deze website drie juryleden al wat zij als de belangrijkste trends in online video zien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie