Premium

Netwerkbureau FCB Amsterdam gaat zelfstandig verder

Aandelen komen in het bezit van het management. ‘We zouden zomaar het grootste onafhankelijke Nederlandse reclamebureau kunnen zijn.'

Jos Vis, Massimo van der Plas en Benjamin Messelink

FCB Amsterdam (57 fte) is met ingang van 21 oktober eigendom geworden van het lokale management Jos Vis, Massimo van der Plas en Benjamin Messelink. Het bureau blijft wel gelieerd aan holding IPG (Interpublic), maar is vanaf nu helemaal vrij in bedrijfsvoering, personeelsbeleid en heeft geen rapportageplicht meer.

Advertentie
advertisement

Culture-Up Strategie

Jos Vis licht toe: ‘Wij waren altijd een affilliate organisatie van McCann, vergelijkbaar met een franchiseformule, met veel vrijheden. Nu zijn Massimo, Benjamin en ik volledig eigenaar en dus nog vrijer geworden.'   

De management buy-out maakt deel uit van de 'Culture-Up Strategie' waarmee het wereldwijde FCB-netwerk de kracht van de lokale bedrijven stimuleert. 'De lokale FCB-bureaus met management waar de top van IPG in gelooft en waar de zaken goed gaan, krijgen de ruimte. De lokale cultuur en het ondernemerschap krijgen daarmee de voorkeur, terwijl er nog steeds een netwerkconnectie is met toegang tot alle tools en kennis.’

Familiewaarden

Vis merkt zelf dat de constructie prettig is voor klanten. ‘Op deze manier ondernemen zien ze zelfs als pre. We kunnen wereldwijd iets voor ze doen en tegelijkertijd lokaal schakelen. Verder verandert er niets voor ze.’

Eerder werden in Europa al de FCB-vestigingen in Madrid, Zürich, Wenen en Polen overgenomen door het management.

Massimo van der Plas: ‘De afgelopen jaren hebben we als bureau creatief  grote stappen gemaakt. De lokale zelfstandige positie maakt dat we nu nog meer mogelijkheden hebben om creatief verder te bouwen en om talent aan ons te binden.’

Benjamin Messelink: ‘Al sinds 2004 zijn we met het netwerk in gesprek geweest om aandelen beschikbaar te krijgen voor het lokale management. Ik geloof heilig in de kracht van lokaal ondernemerschap en ik ben blij dat het netwerk dit nu ook als strategie omarmt en stimuleert.’

Vis wil nog kwijt dat binnen FCB Amsterdam ‘de familiewaarden, diversiteit en inclusie een belangrijke kracht' zijn. Verder denkt hij stiekem dat FCB Amsterdam vanaf nu wel eens ‘het grootste onafhankelijke Nederlandse reclamebureau zou kunnen zijn’.

Klanten van FCB Amsterdam zijn onder meer Paccar Parts, Mastercard. Nivea, L’Oréal, de Nationale Politie en Opel.

FCB Amsterdam heet sinds 2014 zo toen de naam werd vereenvoudigd. Daarvoor heette het bureau Draftfcb Nederland. In 2015 integreerden McCann en FCB in Nederland. 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin de Munnik
Gefeliciteerd! Een slimme zet en een mooie stap.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie