Premium

Na 12 jaar niet-pitchen zet Joe Public 'pitchgerecht' op het menu

Het bureau verkocht jarenlang 'nee' bij pitchverzoeken, maar valt nu van zijn geloof.

Jeroen van Eck voor de nieuwe menukaart van Joe Public

Joe Public wist met zijn propositie rond de oprichting in 2011 de nodige aandacht op zich te vestigen. Het reclamebureau werkt volgens een 'menukaart' waar iedere adverteerder voor verschillende ‘reclamegerechten’ (tv-commercial, radiospot, printadvertentie) dezelfde en eenmalige prijs betaalt.

Het model stelde Joe Public in staat twaalf jaar niet te hoeven pitchen voor nieuwe klanten, een uitgangspunt dat al die tijd zo ongeveer aan het bureau vastkleefde. Joe Public stond bekend als 'het bureau dat niet pitcht' en kon zich die houding ook veroorloven; grote klanten als Lidl, Ohra en Unilever blijven het bureau al jarenlang trouw en daarvoor is -inderdaad- niet gepitcht.

Maar het bureau valt nu van zijn eigen geloof, melden oprichters Jeroen van Eck en Antoine Houtsma op LinkedIn en in advertorials. Om even in persberichttaal te blijven: de nieuwe koers past bij de groeiambities van het bureau - en het klopt dat Joe Public de afgelopen jaren gegroeid is. Het bureau opende naast de vestiging in Amsterdam en Johannesburg vorig jaar een kantoor in Antwerpen en werd in 2019 bekroond tot Bureau van het Jaar bij de SAN Accent. In de Amsterdamse vestiging werken tegenwoordig ruim twintig mensen.

Principe overboord

Van Eck: 'De voornaamste reden van de koerswijziging is dat we internationaal stappen willen maken. We bewegen steeds meer in een league van global brands - en die schrijven vrijwel allemaal pitches uit. We zouden wel dom zijn om die kansen aan ons voorbij te laten gaan. En inderdaad, we gooien hiermee ons aloude principe van niet-pitchen overboord. Tegelijkertijd blijven we trouw aan onze bekende menukaart, we voegen er alleen een optie aan toe, namelijk het pitchgerecht. Ook het prijselement blijft hetzelfde; een start-up betaalt hetzelfde voor een pitch als Heineken. De prijs begint vanaf 7.500 euro en loopt op naarmate er meer gevraagd wordt.'

Hij vervolgt: 'We hebben met het niet-pitchen een tijd lang onze eigen vijver verkleind. Bij grote bedrijven als Samsung en VodafoneZiggo is pitchen gewoon een gegeven, het is the name of the game. Ook wilde Hema in het verleden kennismaken, maar dat hebben we afgeblazen omdat het een pitch betrof. Onze nieuwe menukaart met pitchgerecht stelt ons nu in staat om wél mee te doen.’

Nieuwe pitches

Van Eck wordt deze week overspoeld met reacties rond het pitchnieuws. 'We hebben natuurlijk onze klanten vooraf ingelicht - en toegelicht dat het niet ten koste van hen gaat. Bij collegabureaus blijft het relatief stil trouwens, dat is misschien een mooi compliment.' En op het vlak van new business? 'Ik kreeg deze week twee telefoontjes; dat we een eerste pitch van een Nederlandse non-food-retailer hebben verloren én dat we zijn uitgenodigd voor een nieuwe pitch van een internationaal energiebedrijf. Ja, dat traject van koude douche naar warme deken gaan we nu voortdurend meemaken. Teleurstelling hoort erbij, euforie ook. Bovendien zijn we niet bang voor een beetje competitie, dat is nu juist zo leuk aan het reclamevak. We gaan als bureau echt een nieuwe fase in.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie