In memoriam Pietro Tramontin: creatief in zaken, gul en legendarisch leider

Pietro Tramontin is op 1 september overleden. De voormalig topman van DDB EMEA is 81 geworden.

Pietro Tramontin
Beeld: Dick van der Lecq

Door: Paul Blok

In 1960 begon Pietro als productieassistent met een fiets van de zaak bij reclamebureau Janssens & Co op het Singel in Amsterdam. Hij startte daar een handeltje in kassabonboekjes met doordrukpapier samen met de directie-chauffeur Zondag. Zijn B.V. bleef altijd Trazon heten. Chef Joop Bakker zou een jaar of 12 later ook mijn eerste baas in het reclamevak worden. Toeval?  

Na kassabonnen volgde een kettingbrief, waarbij hij met postzegels werd betaald. Het postkantoor wilde de enorme aantallen niet blijven omruilen voor cash. Pietro is altijd creatief in zaken geweest en nooit te beroerd om zijn verdiensten te delen.  

Als adjunct-directeur bij Bureau van Houten diende zich de pitch aan voor het nieuwe Neckermann Vliegreizen. Hij besloot er zelf voor te gaan en startte Result met als credo: “Our name is our philosophy” Neckermann werd een heel groot account en bleef 22 jaar klant, hetgeen geen uitzondering was voor onze klanten. Hij wist alles van hun business. Dat gold bijvoorbeeld ook voor Appelsientje, McDonald’s en De Lotto.  Klanten gingen voor alles, behalve die ene keer dat De Vleeschmeesters het kleine bureau bijna platlegden, hij zegde in het belang van het bureau de lucratieve relatie op.  

 

In 1974 leerde ik Pietro kennen, ik mocht mee als aanhang om met Result het 5-jarig bestaan op Mallorca te vieren. Feestjes en reizen organiseren kon hij als geen ander. En altijd met extra aandacht voor de dames in het gezelschap. Er zouden er vele volgen: Zuid-Frankrijk en Venetië waren favoriete bestemmingen. Geen wonder dat ook medewerkers hem zo lang trouw bleven.  En niet alleen vanwege de feestjes, maar ook om zijn vaderlijke rol met goede antennes en aandacht voor hun privé. Hij kon hun problemen niet allemaal oplossen, maar soms kon ook een donatie helpen.

In 1976 trad ik in dienst bij Result als Account Executive. Wij zouden bijna 47 jaar aan elkaar verbonden blijven. Ze noemden mij tweede viool, maar dan wel onder een dirigent die legendarisch werd. Niet dat ik altijd hetzelfde liedje speelde, in tegendeel we hebben wat af gekibbeld. Als hij niet kon winnen zei hij gewoon: ik ben de baas. Pietro kon niet tegen z’n verlies, niet in discussies, niet in pitches, niet in spelletjes. Weddenschappen had hij bij voorbaat al gewonnen. Zelfs in het casino was hij vaak de winnaar. Mazzel? Ik denk van niet. Achteraf toegeven dat je gelijk had, kon hij ook, al was het soms door je suggesties later als eigen idee te opperen.  

Tijdens de eerste jaren van Result was hij nauwelijks geïnteresseerd in wat andere bureaus deden, totdat een groepje soortgenoten vond dat ze door de top tien wel erg werd buitengesloten. Ze vormden een eigen club met jonge ondernemers, waaronder Albert Winninghoff en stapmaatje Fred Kolsteeg. Het vak zou blij worden van deze mannen, hun ondernemerschap en inzet. Pietro speelde een actieve rol bij de VEA, Reclamecodecommissie en maakte zich sterk voor Freedom of Commercial Speech. Ook maakte hij zich sterk voor het Ronald McDonald Kinderfonds als bestuurslid en motor achter de beroemde gala-avonden met opbrengsten boven de miljoen gulden per avond. 

Zo bouwde hij aan zijn enorme netwerk, hij verloor zijn wilde, maar niet zijn grijze haren. En z’n streken? Laten we zeggen hij bleef “streetwise”.  

Na de door het vak als onmogelijk geachte fusie met DDB, hadden we de mooiste tijd als trio, met Herberth Samsom. Na kantoortijd zaten we vaak op zijn kamer. Goede discussies, sterke verhalen en slap geouwehoer. Met een slok op te laat naar huis. De volgende dag om 9 uur (hij om 8) er weer fors tegenaan. DDB Result won toen bijna alles en werd een voorbeeld binnen het netwerk.  

Toen Pietro CEO EMEA werd zou heel DDB meeprofiteren van zijn business sense. Niemand kan dat beter verwoorden dan Marty O’Hallaron DDB’s CEO bij de convocatie van Pietro zijn overlijden in het netwerk:  

“Pietro was absolutely committed to DDB and our people. He literally commanded the EMEA region and made it what it is today. He was respected, revered and loved by our leaders and everyone he came into contact with. And he made the effort to come into contact with as many people as he could, in every office. His sense of mischief, his grand schemes and gestures, his brilliant mind and incredible memory, his sense of loyalty and his decisiveness - his wonderful 'Dutchness' - never ceased to entertain and astound us. His smile and that twinkle in his eye always made everyone feel very special.” 

Op 30 april 2023 stopte Pietro na 63 jaar in de reclame te werken. DDB Amsterdam bleef Pietro’s baby en hij kon daar het micromanagement niet altijd loslaten. Niet alle beslissingen pakten even goed uit en net als in de sport kan je niet eeuwig kampioen blijven. De erfenis van zijn totale oeuvre zal nog jarenlang voortleven. 

Grazie Pietro. 

Namens al je klanten, collega’s en het hele vak. 

Paul Blok, jouw zakenzoon, tweede violist en vriend 

In de jubileumeditie van Adformatie, die verschijnt op 14 september is een interview met Pietro Tramontin te lezen. 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Jan Rijkenberg
Prachtig Paul.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jan Rijkenberg
Prachtig Paul.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Patritia Pahladsingh
Prachtig. Zo kende ik Pietro ook.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Alfred E. Levi
Wat een prachting verhaal, Paul, over een icoon in het vak. Met ontroering gelezen. Alfred
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Farah van der Zijden
De Meester van het Reclamevak. Leerde mij het vak kennen bij ResultDDB. Dat hij het huwelijk mede-bekostigde van de creatief Roger en zijn verloofde, zal ik nooit vergeten...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie