In memoriam Sanne Nobel: energiek, charmant en altijd positief

Sanne Nobel, strategy director en MT-lid van Joe Public, is op 3 augustus overleden. Ze is 45 jaar geworden.

Sanne Nobel (1978-2023)

De meesten van ons zagen Sanne voor het eerst in 2018, toen ze namens Albert Heijn de Gouden Loeki in ontvangst nam. We waren dan wel een aantal keren genomineerd, maar zíj stond daar lachend op het podium. Wat een kracht, energie, charme en teamspirit straalde deze vrouw uit.

Ikzelf kende haar al vanaf 2004, toen ik haar aannam bij het Knorr-team. Na een succesvolle loopbaan van 6 jaar bij Unilever volgde Ahold, waar ze flink carrière maakte. En toen ze daar stond, met die felbegeerde Loeki in haar hand, kwam de gedachte op: zouden we Sanne kunnen verleiden om naar Joe Public over te stappen? Het leek te hoog gegrepen. Toch maar een appje eraan gewaagd. En wat bleek: de creatieve sector trok haar. Nou zijn er wel meer marketeers die de bureaukant interessant vinden, maar om de overstap daadwerkelijk te wagen moet je echt willen. En Sanne wilde écht.

In december 2019 beklonken we de zaak: in het voorjaar zou ze starten. Maar toen sloeg corona toe. Terwijl de hele bureauwereld stilviel, belde Sanne me met het voorstel om pas na de zomer te beginnen, zodat wij ons door de eerste storm heen konden slaan. Niet denken aan je eigen positie of baan, maar aan het teambelang: dat was Sanne ten voeten uit.

In het najaar begon ze dan echt en het bleek een schot in de roos. Naast energiek en charmant was Sanne scherp, snel, flexibel en in het bezit van een uitstekende pen. Zo maakte ze zich razendsnel populair binnen het bureau en bij klanten. Ik had haar vaak gewaarschuwd dat het weleens jaren kon duren om het reclamestrategenvak helemaal eigen te maken, maar ze zat er binnen enkele maanden helemaal in.

Regelmatig vroeg ik aan haar hoe ze het in godsnaam zo lang in de corporate wereld had volgehouden. Want Sanne was in haar element binnen een overzichtelijke, ondernemende en wendbare club. Vaak genoeg liep ze te mopperen als langzame processen bij sommige klanten zorgden voor vertraging of veilige keuzes. Ze vocht voor het creatieve werk, in het begin moesten we haar zelfs een beetje afremmen.

Tegelijkertijd was Sanne moeder van 2 jonge kinderen, een rol die ze met net zoveel commitment vervulde als die bij ons. Een half uurtje tussen twee klantenpresentaties even bellen met de juf? Sanne schakelde dan moeiteloos terug en was de zorgzame, attente moeder. Om meteen daarna weer de scherpzinnige strateeg te zijn. Op haar hippe sneakers was Sanne altijd aan het rennen, want haar leven zat vol. Toch liet ze nooit een steek vallen. Inbellen vanuit de auto, een stuk tikken tijdens het middagslaapje: op deze vrouw kon je vertrouwen. Ze zat dan ook binnen enkele maanden in ons MT en werd verantwoordelijk voor HR.

Wat kon je lachen met haar. Wanneer ze aan de beurt was bij de jaarlijkse ‘roast’ tijdens het kerstdiner, waarbij haar kledingstijl even de maat werd genomen (van Haarlemse kak tot tuinbroekdragende alto), hoorde je Sanne als eerste en het hardst lachen om zichzelf.

En toen, vanuit het niets, die diagnose. Sanne deed nota bene de strategie voor het Deltaplan Alvleesklierkanker, dus ze wist precies hoe laat het was. En toch: geen wanhoop. Ze was superkrachtig de afgelopen maanden. Ze heeft geknokt, was altijd positief en heeft uiteindelijk haar lot geaccepteerd. Op de vraag ‘waarom jij?’ zei ze al snel: ‘waarom ik niet?

Het afgelopen halfjaar, toen ze al niet meer werkte, was haar hand nog steeds zichtbaar in de bekroonde GGN-campagne en de nieuwe merkcampagnes voor KiKa, Beter Bed, Plutosport en Simyo om er enkele te noemen.

We zagen Sanne voor het laatst tijdens ons zomeruitje op het strand. Ze was al uitbehandeld, maar Sanne zou Sanne niet zijn als ze niet gewoon in haar auto was gestapt om met ons mee te lunchen. Ze woonde immers in de buurt. Met een lach, een traan en een heleboel knuffels namen we die middag afscheid.

Positief in het leven staan, dat was Sanne als geen ander. Zelfs tijdens haar ziekte. We gaan proberen haar verlies te verwerken zoals zij het gewild zou hebben.

Wat een kracht, energie, charme en teamspirit had deze vrouw.

Namens alle Joe’s,

Jeroen van Eck, medeoprichter Joe Public en collega-strateeg van Sanne

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Charles van Ouwerkerk
Wat een prachtig 'in memoriam'. Respectvol en vol liefde en menselijke affectie. En dat voor een strateeg. Veel sterkte met de enorme leegte die zij moet achterlaten.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Charles van Ouwerkerk
Wat een prachtig 'in memoriam'. Respectvol en vol liefde en menselijke affectie. En dat voor een strateeg. Veel sterkte met de enorme leegte die zij moet achterlaten.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
MORE® Branding Tomorrows
Heel veel sterkte
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie